Finał 1025. Muzyka Katedr w warszawskiej archikatedrze 26 sierpnia

3 min czytania
Finał 1025. Muzyka Katedr w warszawskiej archikatedrze 26 sierpnia


W sercu Warszawy zabrzmi specjalnie skomponowana świecka msza dźwięków na tysiąclecie — koncert „1025. Muzyka Katedr” w Archikatedrze św. Jana to bezpłatne widowisko, które 26 sierpnia połączy historię, współczesną kompozycję i znanych solistów.

  • Przyjdź do katedry warszawskiej na wyjątkowy finał projektu
  • Posłuchaj „1025” — kompozycja stworzona dla solistów i katedralnej akustyki

Przyjdź do katedry warszawskiej na wyjątkowy finał projektu

Centrum Myśli Jana Pawła II zaprasza mieszkańców na finał projektu „1025. Muzyka Katedr”, który odbędzie się we wtorek 26 sierpnia 2025 o godz. 20:00 w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Wstęp na koncert jest bezpłatny, a organizatorzy podkreślają, że wydarzenie ma charakter jednoczący — łączy obchody związane z tysiącleciem koronacji Bolesława Chrobrego z prezentacją współczesnej muzyki pisanej specjalnie dla przestrzeni sakralnej.

Na miejscu wcześniej, o godz. 19:00, podczas mszy zaplanowano oprawę chóralną: Chór Centrum Myśli Jana Pawła II pod dyrekcją Jakuba Siekierzyńskiego oraz Chór im. Św. Jana Pawła II prowadzony przez Zofię Borkowską. Koncert rozpocznie się o godz. 20:00.

Posłuchaj „1025” — kompozycja stworzona dla solistów i katedralnej akustyki

Centralnym punktem programu będzie wykonanie utworu zatytułowanego „1025”, skomponowanego przez Aleksandra Dębicza. Dzieło powstało z myślą o konkretnych solistach i obsadzie orkiestrowej: partie solowe przypisane zostały Iwonie Hossie (sopran), Bartłomiejowi Niziołowi (skrzypce), Łukaszowi Kuropaczewskiemu (gitara klasyczna) oraz Maciejowi Frąckiewiczowi (akordeon, jako współczesne przybliżenie brzmienia organów). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Świętego Marcina — sinfonietta działająca przy Teatrze Muzycznym w Poznaniu — pod batutą Dariusza Tabisza.

„1025” to utwór, w którym bezpośrednio odwołuję się do dziedzictwa historyczno-kulturowego Polski. Posługuję się jednak językiem abstrakcyjnym – muzyką – zachęcając tym samym słuchaczy do własnych interpretacji. Utwór został pomyślany z myślą o przestrzeni katedry, gdzie będzie wykonywany. Akustykę tego miejsca traktuję jako osobny, niezwykle istotny instrument. „1025” składa się z sześciu części, z których każda odwołuje się do ważnych wydarzeń w historii Polski.

Projekt miał swoją inaugurację 17 czerwca 2025 roku, w dniu 1000. rocznicy śmierci Bolesława Chrobrego — wówczas o godz. 10:25 w najstarszych polskich katedrach i kościołach rozbrzmiały dzwony, co było symbolicznym nawiązaniem do jubileuszu i rozpoczęciem cyklu koncertów w największych miastach kraju.

Tytuł koncertu „1025. Muzyka Katedr” jest znamienny, bo wskazuje na wszystkich bohaterów tego szczególnego wieczoru: na państwo, które w tym roku świętuje tysiąclecie Korony Polskiej, na Warszawę, symbolizowaną przez wznoszącą się w górę katedrę, i na współczesną muzykę, która – w sposób subtelny i odważny zarazem – łączy ze sobą te dwa tematy. Projekt jest dla nas sposobem na poszukiwanie dialogu, rozmowy sztuki z historią – mówi Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II.

Organizatorzy zaznaczają, że „1025. Muzyka Katedr” to efekt współpracy wielu instytucji i artystów — przedsięwzięcie ma być zarazem hołdem dla przeszłości i mostem łączącym pokolenia poprzez muzykę. Wstęp na koncerty jest bezpłatny; szczegółowe informacje o wydarzeniu udostępniają organizatorzy.

Na podst. UMS Warszawa

Autor: krystian