Burgerownie i burgery ewolucja i zmiany

3 min czytania
Burgerownie i burgery  ewolucja i zmiany

Nie jest już tajemnicą, że burgery są najpopularniejszą kanapką mięsną na świecie. Danie te aktualnie jest dostępne dosłownie wszędzie. W samej Warszawie funkcjonuje masa burgerowni od Żoliborza po Ursynów. Nie zawsze jednak były tak popularne i nie zawsze miały taką formę, jaką znamy dziś.

Pierwszy powstały…

Istnieje wiele teorii tego, kiedy i przez kogo został stworzony pierwszy burger. Biblioteka kongresu uznała jednak, że twórcą tego dania jest Louis Lassen, a pierwsza tego typu kanapka powstała w 1900 roku. Niektórzy ludzie nie zgadzają się z tą tezą i uważają, że ktoś inny jest twórcą” burgera. Jedną z takich osób jest chociażby pochodzący z Hamburga Otto Krause.

Chociaż pewnie wiele osób to zdziwi McDonald’s nie był pierwszym lokalem, który serwował burgery. Dodatkowo warto wiedzieć, że ówcześnie kanapki te nazywane były sliderami. White Castle rozpoczęło ich sprzedaż od roku 1921 wtedy jeszcze ich kształt był kwadratowy.

Nie od dziś wiadomo, że dodatek w postaci sera pasuje do niemal każdej potrawy. Burger z serem, czyli cheeseburger powstał przypadkowo. Podobno jeden z pracowników pewnej kawiarni rzucił na rozgrzanego kotleta plaster sera i tak zorientował się, że może być to świetny pomysł. Mówi się, że był to 1926 rok.

Bracia McDonald w latach 40 tych prowadzili restaurację, w której sprzedawali grillowane potrawy z dowozem do klientów. Bardzo szybko jednak zorientowali się, że największy zyski przynosi im sprzedaż burgerów. Ich wkład w historię i ewolucję tego dania polega głównie na sposobie jego podawania. Restauracja stała się samoobsługowa, a przygotowywane w niej burgery były z pomocą linii produkcyjnej.

McDonald’s chciał włączyć się do rywalizacji z innymi, którzy sprzedawali duże kanapki jak Whooper czy też Big Boy. Stąd też wpadli na pomysł, aby do jednej bułki wsadzić aż dwa hamburgery. W ten sposób, w roku 1967 powstał wspomniany Big Mac. Wówczas jeszcze nosił nazwę Arystokrata. Nazwa jednak nie przyjęła się najlepiej z powodu zbyt poważnego wydźwięku. Zatem nazwa Big Mac, nawiązująca zarówno do rozmiarów kanapki jak i nazwy restauracji, okazała się lepszym rozwiązaniem.

Niegdyś firmy inaczej się reklamowały i w inny sposób podchodziły do zasad konkurencji. Pod koniec lat 50 tych XX wieku, menadżer Burger Kinga starał się wprowadzić coś, co wyróżni jego restaurację. W wyniku obserwacji konkurencji, która zaczęła stawiać na burgery większych gabarytów, wpadł na pomysł aby stworzyć właśnie Whoopera. Zamiarem było oczywiście stworzenie największej na rynku kanapki i to właśnie ten fakt był nieustannie podkreślany.

Wykwintne i hipsterskie burgery

Przez długie lata, burgery były traktowane jako szybka przekąska. Dopiero po czasie restauratorzy doszli do wniosku, że w połączeniu z odpowiednimi dodatkami i po zwiększeniu jego rozmiarów, można uzyskać bardzo smaczne, ale i ekskluzywne danie. Pierwsze tego typu rozwiązania zaczęto stosować w Londynie w roku 2001. Następnie zaczęło się ich pojawiać coraz więcej, aż w końcu prawie wszystkie puby i knajpy, zaczęły oferować burgery z wołowiny najwyższej jakości. Warto odnotować, że firma, która rozpoczęła ten trend została spieniężona na wartość około stu milionów funtów. W Warszawie można wszędzie znaleźć takie burgerownie od Żoliborza http://wypasburger.pl/burgery-zoliborz/, przez Śródmieście na Ursynowie kończąc.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

echowarszawy_kf
Serwisy Lokalne - Oferta artykułów sponsorowanych