Przejścia w Nowym Rembertowie bezpieczniejsze - progi, azyle i wymieniona nawierzchnia

3 min czytania
Przejścia w Nowym Rembertowie bezpieczniejsze - progi, azyle i wymieniona nawierzchnia

W sercu Nowego Rembertowa ruch dostał nowe tempo - wolniejsze i bardziej uporządkowane. Mieszkańcy zauważą zwężenia, progi i słupki przy kilku zebrach, a kierowcy krótsze odcinki gładkiego asfaltu. Prace objęły fragmenty alei i boczne ulice, a zmiany mają poprawić widoczność i zmniejszyć prędkość w newralgicznych miejscach.

  • Nowy układ na alei Komandosów zmienia rytm ulicy
  • Rok z pracami w Warszawie - gdzie jeszcze stawiano progi i światła
  • Co zmiany oznaczają dla pieszych i kierowców

Nowy układ na alei Komandosów zmienia rytm ulicy

Prace skoncentrowano na czterech przejściach dla pieszych - trzech w obrębie alei Komandosów i jednym na jej przedłużeniu, przy ul. Grzybowej. Na przejściu przy skrzyżowaniu z ul. Przedświt zamontowano progi zwalniające oraz ustawiono słupki na południowo-zachodnim narożniku, żeby uniemożliwić parkowanie i przywrócić widoczność pieszym. Podobne progi pojawiły się przy numerze al. Komandosów 27, a także przed przejściem po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Gembarzewskiego i ul. Niedziałkowskiego oraz przy ul. Grzybowej.

Na zachodniej stronie skrzyżowania, które w audycie przejść bez sygnalizacji otrzymało ocenę 0 w skali 0-5, wyznaczono azyl i ustawiono słupki blokujące parkowanie bezpośrednio przy przejściu. Zmieniono też układ zatoki autobusowej - przestała funkcjonować jako oddzielny pas ruchu, co ma poprawić płynność i bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Dodatkowo wymieniono nawierzchnię jezdni na odcinku między bocznicą kolejową a skrzyżowaniem z ul. Gembarzewskiego i ul. Niedziałkowskiego; po nowym asfalcie jeżdżą też fragmenty ul. Ilskiego.

Rok z pracami w Warszawie - gdzie jeszcze stawiano progi i światła

To część szerszego programu modernizacji dróg, realizowanego w kilku miejscach miasta. W tym samym cyklu pojawiły się progi i azyle m.in. na ul. Bolimowskiej, ul. Pawińskiego i ul. Vogla. Miasto buduje też nowe ronda - na skrzyżowaniach ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską oraz w rejonie Augustówka i Zawodzie. Progi traktowane są często jako rozwiązania tymczasowe - przykładem są działania na ul. Popiełuszki przy ul. Czaki oraz w al. Niepodległości przy ul. Lenartowicza, gdzie docelowo stanie sygnalizacja. W mijającym roku instalowano też światła na skrzyżowaniach ul. Przyczółkowej z ul. Pałacową, Woronicza z Spartańską i Wólczyńska z Nocznickiego; w przygotowaniu są kolejne lokalizacje, np. na ul. Słomińskiego oraz w projektach dotyczących al. Rodowicza “Anody” i ul. Krasińskiego.

Co zmiany oznaczają dla pieszych i kierowców

Dla pieszych najważniejsza jest lepsza widoczność i krótsze dystanse do pokonania dzięki azylom. Progi zmuszają kierowców do redukcji prędkości tuż przed zebrami, a słupki zapobiegają parkowaniu na chodnikach i tuż przy przejściach. Zmiana układu zatoki autobusowej może wpłynąć na sposób wsiadania i wysiadania - przystanki są teraz bliżej pasu ruchu, co warto mieć na uwadze przy planowaniu codziennych tras.

Kilka praktycznych uwag dla mieszkańców:

  • zwrócić uwagę na ograniczenia parkowania przy nowych słupkach - miejsca przy przejściach są wyłączone z postoju;
  • przyzwyczaić się do progów - jadąc wolniej zmniejszysz hałas i ryzyko kolizji;
  • pasażerowie autobusów powinni sprawdzić, czy przystanki obsługują kursy tak jak wcześniej, bo przeprojektowanie zatok może zmienić sposób zatrzymywania się pojazdów;
  • kierowcy dostawczy i mieszkańcy korzystający z bocznych wjazdów powinni zwracać uwagę na zmienioną organizację ruchu na skrzyżowaniu z ul. Gembarzewskiego i ul. Niedziałkowskiego.

Zmiany są częścią stałej polityki miejskiej na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejściach. Dzięki temu, choć ulica fizycznie nie jest szersza, jej rytm - prędkość i porządek - stał się przyjaźniejszy dla pieszych.

na podstawie: Zarząd Dróg W Warszawie.

Autor: Redakcja Echo Warszawy