Na Targówku zatokowo i rowerowo - ul. Lisia po przebudowie

Ulica, która do niedawna była wąskim fragmentem osiedlowej sieci, dostała nową twarz - odnowiony asfalt, chodniki i pasy rowerowe w kontraruchu. W Targówku zmieniła się organizacja ruchu na kilku ulicach, pojawiły się wyniesione skrzyżowania i uspokojenia ruchu. To nie tylko estetyka - to konkretne kroki by poprawić bezpieczeństwo i uporządkować parkowanie.
- Przebudowa ul. Lisiej przyniosła konkretne zmiany w terenie
- Wokół Lisiej powstał stały projekt organizacji ruchu - Targówek zyskał jednokierunkowe odcinki i Tempo 30
- Na ul. Bukowieckiej - zapory, miejsca postojowe i plany na docelowe rozwiązania
Przebudowa ul. Lisiej przyniosła konkretne zmiany w terenie
Na odcinku od ul. Krzesiwa do ul. Amelińska wykonano nową jezdnię, chodniki oraz zatoki parkingowe. Wprowadzono też oświetlenie i pasy dla rowerów w kontraruchu. Celem prac była redukcja prędkości, większe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz uporządkowanie postoju pojazdów.
Wokół Lisiej powstał stały projekt organizacji ruchu - Targówek zyskał jednokierunkowe odcinki i Tempo 30
W ramach stałej organizacji ruchu (SOR) zatwierdzonej przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym objęto obszar ograniczony ulicami Bukowiecka - Radzymińska - Tarnogórska - Krzesiwa. Najważniejsze zmiany:
- na ul. Lisia, ul. Hebanowa i ul. Kaktusowa wprowadzono ruch jednokierunkowy,
- na tych ulicach wyznaczono kontraruch rowerowy,
- wprowadzono strefę Tempo 30,
- zastosowano esowanie toru jazdy oraz wyniesione skrzyżowania, m.in. przy skrzyżowaniach ul. Lisiej z ul. Hebanową, ul. Kaktusową i ul. Krzesiwa.
Ulice Tarnogórska, Krzesiwa i Bukowiecka pozostały dwukierunkowe.
Na ul. Bukowieckiej - zapory, miejsca postojowe i plany na docelowe rozwiązania
Na ul. Bukowieckiej zmieniono tor jazdy i wyznaczono w pasie drogowym 30 miejsc postojowych, których wcześniej nie było. W pasie ustawiono prefabrykowane betonowe zapory typu Jersey - mają one ograniczyć wjazd tam, gdzie zostały wyznaczone strefy wyłączenia z ruchu, uspokoić ruch i uporządkować parkowanie. Zastosowanie zapór ma charakter tymczasowy aż do zakończenia okresu gwarancji na wcześniejszą nakładkę asfaltową - dalej planowana jest budowa wysp kanalizujących ruch. Kolorystyka zapór wynika z przepisów i względów bezpieczeństwa.
Koszty wprowadzenia SOR to:
- oznaczenie poziome: 93 386,52 zł
- oznaczenie pionowe: 180 539,89 zł
- zakup i montaż prefabrykowanej bariery betonowej: 206 271,00 zł
Ostateczny kształt docelowych rozwiązań zostanie zatwierdzony przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym, a prace na etapie docelowym planowane są na początek 2026 roku.
Mieszkańcom warto zwrócić uwagę na kilka praktycznych skutków zmian - jednokierunkowe ulice i kontraruch rowerowy zwykle poprawiają bezpieczeństwo, ale wymagają przyzwyczajenia podczas planowania krótkich przejazdów i szukania miejsca do parkowania. Tymczasowe bariery Jersey mogą ograniczać manewry przy krawężnikach, więc kierowcy powinni uważać przy przeparkowywaniu. Docelowe wyspy kanalizujące mają z kolei trwale uspokoić ruch i wyraźniej oddzielić miejsca postojowe od przestrzeni przejezdnej.
na podstawie: UD Targówek.
Autor: Redakcja Echo Warszawy

