Szkoła, język i patrole - jak Nowy Duninów buduje model integracji uchodźców

3 min czytania
Szkoła, język i patrole - jak Nowy Duninów buduje model integracji uchodźców

W stołecznym tonie rozmów i praktycznych rozwiązań - w Gminie Nowy Duninów powstaje plan, który ma ułatwić życie dzieciom i dorosłym z ośrodków w Soczewce. Mieszkańcy widzą zajęcia, wydarzenia i częstsze patrole, instytucje dopasowują wsparcie szkolne, a organizacje pozarządowe włączają się w codzienną pracę. To pierwsze spotkanie międzyinstytucjonalnego zespołu przyniosło konkretne pomysły i potwierdziło, że tradycyjne narzędzia – szkoła, nauka języka, opieka psychologiczna – będą podstawą działań.

  • Dyskusje Międzyinstytucjonalnego Zespołu o modelu integracji
  • Co zmienia się w Soczewce - szkoła, wsparcie i patrole

Dyskusje Międzyinstytucjonalnego Zespołu o modelu integracji

Podczas pierwszego posiedzenia Międzyinstytucjonalnego Zespołu do spraw wypracowania modelu integracji społecznej obywateli Ukrainy pochodzenia romskiego poruszono zarówno kwestie edukacyjne, jak i bezpieczeństwa. W spotkaniu brały udział m.in. przedstawiciele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, Delegatury MUW w Płocku, Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatury Kuratorium Oświaty w Płocku oraz władze Powiatu Płockiego i Gminy Nowy Duninów.

“Chciałbym, żebyśmy również w ramach prac zespołu, wypracowali model sprzyjający integracji uchodźców i społeczności lokalnych, budowaniu atmosfery szacunku i wzajemnego zrozumienia”
— powiedział Mariusz Frankowski.

Wśród partnerów procesu znalazły się też organizacje i placówki oświatowe oraz pomocowe: Szkoła Podstawowa im. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Nowym Duninowie (ze Szkołą Filialną w Soczewce), Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Płocku, Komenda Miejska Policji w Płocku, Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy “MAZOWSZE” i Fundacja W Stronę Dialogu.

Co zmienia się w Soczewce - szkoła, wsparcie i patrole

Praktyczne zmiany są widoczne od razu - szkoła i kuratorium wspierają proces adaptacji uczniów pochodzenia ukraińskiego i romskiego. Wśród podjętych działań wymieniono:

  • dodatkowe godziny nauki języka polskiego jako obcego;
  • szkolenia kadry pedagogicznej realizowane m.in. z pomocą Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli;
  • udział w projekcie “Moc relacji w edukacji”;
  • wsparcie organizacyjne ze strony Kuratorium Oświaty;
  • finansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych w ramach programu rządowego “Przyjazna szkoła”;
  • wydarzenia integracyjne dla uczniów - m.in. Mikołajki i Andrzejki, w które włączani są też rodzice.

Równocześnie w gminie wprowadzono częstsze patrole policyjne obejmujące cały obszar - zadaniem służb są nie tylko kontrole, ale też działania profilaktyczne, które mają przeciwdziałać stygmatyzacji i podnosić poczucie bezpieczeństwa mieszkańców.

W pracach zespołu uczestniczą także przedstawiciele Urzędu Gminy Nowy Duninów, Starostwa Powiatowego w Płocku, Delegatury MUW w Płocku, Delegatury Kuratorium Oświaty w Płocku oraz osoby z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Płocku i organizacji pozarządowych.

Szkoła pełni tu rolę centrum codziennej integracji - nauczyciele, dyrekcja i rodzice współorganizują zajęcia dodatkowe oraz imprezy, które pomagają przełamać bariery językowe i kulturowe.

W tym samym nurcie lokalne wsparcie psychologiczne i pedagogiczne ma uwzględniać traumę i potrzeby dzieci, a działania profilaktyczne policji mają być prowadzone z uwagą na respekt dla godności wszystkich mieszkańców.

Mieszkańcy i rodziny zgromadzone wokół szkoły już widzą efekty - krótkie wydarzenia integracyjne i dodatkowe lekcje polskiego ułatwiają dzieciom nawiązywanie znajomości i codzienne funkcjonowanie. Rodzicom warto podpowiedzieć - aktywne uczestnictwo w spotkaniach szkolnych, zgłaszanie potrzeb edukacyjnych oraz współpraca z asystentami międzykulturowymi przyniesie najszybsze rezultaty. Dla osób obawiających się o bezpieczeństwo dobrą informacją jest fakt zwiększonej widoczności służb i planów wsparcia psychologicznego.

Podsumowując - w najbliższych tygodniach program działań ma skupić się na wdrożeniu asystentów międzykulturowych, kontynuacji kursów językowych i dalszym szkoleniu kadry, a także na koordynacji pracy między urzędami, szkołami i organizacjami pozarządowymi, aby wsparcie było stałe i dostępne dla dzieci i dorosłych przebywających w Soczewce.

na podstawie: MUW.

Autor: Redakcja Echo Warszawy