Młodzież uczyła się ratować życie - konferencja projektu 5 złotych minut

3 min czytania
Młodzież uczyła się ratować życie - konferencja projektu 5 złotych minut

W Warszawie widać było napięcie i skupienie - młodzi ludzie w ławkach słuchali, jak w pierwszych minutach po wypadku można uratować czyjeś życie. W Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 wydarzenie ściągnęło przedstawicieli administracji, służb i organizacji, którzy chcą, by reakcja świadków stała się nawykiem. To projekt, który łączy praktyczne szkolenia z budowaniem odpowiedzialności wśród młodzieży.

  • Projekt 5 złotych minut ratujących życie - co ma zmienić w praktyce
  • Spotkanie w szkole - Targówek jako miejsce budowania kultury bezpieczeństwa

Projekt 5 złotych minut ratujących życie - co ma zmienić w praktyce

Podczas konferencji przedstawiono cele projektu - zwiększenie świadomości oraz nauczenie podstawowych działań ratunkowych, które są decydujące tuż po zdarzeniu. Inicjatywę prowadzi Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 we współpracy z Fundacją Prometeusz i Stowarzyszeniem Ośrodków Szkolenia Kierowców. Organizatorzy podkreślali, że to szybkie, prawidłowe i skoordynowane reakcje świadków mogą przesądzić o uratowaniu życia poszkodowanego.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji i służb - projekt objęli honorowym patronatem: Marek Borowski - Senator RP, Adam Struzik - Marszałek Województwa Mazowieckiego, Wioletta Krzyżanowska - Mazowiecka Kurator Oświaty, Krzysztof Miszewski - Burmistrz Dzielnicy Targówek oraz mł. insp. Krzysztof Oroński - Komendant Stołeczny Policji. Na sali byli także m.in. Aneta Wyczółkowska z Rady Dzielnicy Targówek, Tomasz Matuszewski reprezentujący Dyrektora WORD w Warszawie oraz Witold Wiśniewski - Prezes Zarządu Grupy IMAGE, który wspiera inicjatywę od początku.

Spotkanie w szkole - Targówek jako miejsce budowania kultury bezpieczeństwa

Konferencja w ZS Nr 41 miała charakter edukacyjny i integracyjny - młodzież dowiedziała się, jakie czynności wykonać w pierwszych minutach po wypadku, jak zabezpieczyć miejsce zdarzenia i kiedy wzywać pomoc. Organizatorzy traktują szkołę jako pole, gdzie można rozwijać nawyki odpowiedzialności i praktyczne umiejętności. Obecność przedstawicieli WORD i środowisk szkoleniowych sugeruje chęć powiązania teorii z praktyką - kursy, pokazy i ćwiczenia mogą się pojawiać w kolejnych odsłonach projektu.

Dla miasta to też sygnał, że edukacja bezpieczeństwa drogowego nie ogranicza się do teorii w klasie - to konkretne warsztaty i instruktaże, które mają przygotować młodych świadków zdarzeń do działania. Współpraca szkoły z organizacjami szkoleniowymi i fundacją zwiększa szanse na rozwinięcie programu poza jednorazowym spotkaniem.

Mieszkańcom przyda się wiedzieć, że projekt łączy różne środowiska - szkoły, organizacje pozarządowe i jednostki wspierające szkolenia kierowców - co sprzyja dostępności ćwiczeń i pokazów pierwszej pomocy. Jeśli ktoś chce zaangażować się lub poszerzyć swoje umiejętności, warto śledzić ogłoszenia szkół i organizatorów projektu oraz zwracać uwagę na inicjatywy edukacyjne zapowiadane przez WORD w Warszawie i lokalne ośrodki szkolenia kierowców. Nawet podstawowe umiejętności - rozpoznanie zagrożeń, wezwanie pomocy i proste działania ratujące - są praktyczne i przydatne dla każdego kierowcy, rodzica czy opiekuna.

na podstawie: UD Targówek.

Autor: krystian