Kampania w Warszawie przypomina, gdzie bezpiecznie latać dronem

3 min czytania
Kampania w Warszawie przypomina, gdzie bezpiecznie latać dronem

W stolicy ruszyła listopadowa akcja edukacyjna mająca ograniczyć nielegalne loty i poprawić bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej. Miasto razem z partnerami zachęca pilotów do zgłaszania lotów i korzystania z narzędzi ułatwiających orientację w przepisach. Celem jest przypomnienie o strefie CTR wokół lotniska Chopina oraz o obowiązkach każdego operatora.

  • Gdzie można latać w Warszawie
  • DroneTower jako narzędzie bezpieczeństwa
  • Zasady i konsekwencje

Gdzie można latać w Warszawie

Warszawa znajduje się w strefie kontrolowanej CTR lotniska Chopina (EPWA), co oznacza ograniczenia wysokości i w niektórych obszarach konieczność uzyskania zgody. Nieaktywna strefa nie zawsze daje pełną swobodę — przed startem trzeba sprawdzić warunki operacyjne. W inicjatywie uczestniczy Urząd m.st. Warszawy, który apeluje o odpowiedzialność osób korzystających z dronów.

To kolejna odsłona wspólnych działań, które rozpoczęliśmy w 2020 roku, kiedy w Warszawie zainaugurowana została pierwsza kampania dotycząca bezpiecznego korzystania z dronów. W obecnej sytuacji musimy być szczególnie czujni, dlatego miasto stołeczne Warszawa dbając o bezpieczeństwo mieszkańców i turystów odwiedzających stolicę, zwraca szczególną uwagę na wszystkie obiekty pojawiające się w przestrzeni publicznej. Zależy nam, aby osoby korzystające z dronów przestrzegały obowiązujących przepisów prawa oraz korzystały z materiałów edukacyjnych przygotowanych w ramach naszej kampanii – powiedział Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

DroneTower jako narzędzie bezpieczeństwa

Operatorzy mają obowiązek zgłosić lot w aplikacji DroneTower — to tam można sprawdzić, gdzie można bezpiecznie latać, a gdzie niezbędne są dodatkowe zgody. Zgłaszanie lotów zmniejsza liczbę naruszeń i ułatwia koordynację działań służb.

Wsółpraca pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za nadzór nad lotami bezzałogowych statków powietrznych to ważny element budowania bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej. Dotyczy to nie tylko - operacji lotniczych, ale też edukacji użytkowników dronów, ponieważ to właśnie wiedza i świadomość są podstawą odpowiedzialnego latania. Cieszy nas, że coraz więcej operatorów i pilotów dronów zgłasza swoje loty w aplikacji DroneTower – to dobry sygnał, pokazujący rosnącą kulturę bezpieczeństwa wśród pasjonatów BSP – powiedział Maciej Włodarczyk, kierownik Ośrodka Bezzałogowych Statków Powietrznych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Zasady i konsekwencje

Podstawowe zasady dla osób latających nad miastem:

  • nie latać nad ludźmi, drogami ani chronionymi obiektami (m.in. Sejm, Pałac Prezydencki, lotniska, infrastruktura krytyczna);
  • utrzymywać drona w zasięgu wzroku (VLOS) i szanować prywatność innych;
  • być zarejestrowanym w Urząd Lotnictwa Cywilnego i oznaczyć urządzenie numerem operatora.

Dron to nie zabawka, każdy lot powinien być przemyślany i zgodny z przepisami. Każdy operator musi być zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i mieć numer naklejony na swoim urządzeniu. Latanie to przywilej, który wymaga odpowiedzialności - mówi Paweł Szymański, Dyrektor Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W Polsce zarejestrowano ponad 411 tysięcy operatorów dronów — to wzrost o 140 tysięcy w ciągu roku. Za naruszenia przewidziane są kary administracyjne (art. 209 Prawa lotniczego) i odpowiedzialność karna (art. 212) — nawet do 5 lat pozbawienia wolności. Kampanię prowadzą między innymi Urząd m.st. Warszawy, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Komenda Stołeczna Policji i Służba Ochrony Państwa; materiały edukacyjne będą dostępne w komunikacji miejskiej i kanałach partnerów.

na podstawie: UMS Warszawa.

Autor: krystian