Jak szkoły zawodowe mają nadążyć za rynkiem pracy? Wnioski z konferencji

3 min czytania
Jak szkoły zawodowe mają nadążyć za rynkiem pracy? Wnioski z konferencji

W Warszawie uczestnicy debatowali nad praktycznymi zmianami w kształceniu zawodowym, które mają skrócić dystans między szkolnymi programami a potrzebami pracodawców. Przez cały dzień zespoły ekspertów wypracowywały propozycje, które mają trafić do szkół jako gotowe rozwiązania. W dyskusjach pojawiały się i nowe metody nauczania, i pomysły na ścisłą współpracę z firmami — wszystko z myślą o perspektywach zawodowych młodych ludzi.

  • Konferencja Edukacja zawodowa a rynek pracy - wspólna droga do kompetencji przyszłości
  • Co wynika z pracy 16 grup roboczych
  • Znaczenie wyników dla szkół i pracodawców w Warszawie

Konferencja Edukacja zawodowa a rynek pracy - wspólna droga do kompetencji przyszłości

Na spotkaniu organizowanym przez Mazowiecką Kurator Oświaty i Samorząd Województwa Mazowieckiego z udziałem współorganizatorów — Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy — stawiano konkretne pytania o kształt szkolnictwa branżowego. Uczestnikami byli dyrektorzy szkół, nauczyciele, przedstawiciele centrów kształcenia zawodowego, pracodawcy oraz przedstawiciele organów prowadzących szkoły i organizacji wspierających edukację zawodową.

W trakcie obrad eksperci podkreślali, że celem jest nie tylko przekazywanie umiejętności technicznych, lecz także rozwijanie postaw i kompetencji umożliwiających adaptację do zmian. Wicewojewoda mazowiecki Robert Sitnik wskazał wagę spójnego modelu nauczania, który ma wpływ i na karierę absolwentów, i na potencjał gospodarki regionu:

„Obszary tematyczne dzisiejszej konferencji są próbą usystematyzowania działań, które trzeba podjąć, aby nauka w szkołach zawodowych przynosiła efekty oczekiwane przez młode pokolenie i całe społeczeństwo. Wybór modelu nauki zawodu ma bowiem istotny wpływ na efekty kształcenia. Wyższe kompetencje absolwentów to większe szanse na spełnienie ich aspiracji zawodowych i osobistych, a zarazem - większy potencjał gospodarki”
Robert Sitnik, wicewojewoda mazowiecki

Organizatorzy przypomnieli, że wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Wojewody Mazowieckiego.

Co wynika z pracy 16 grup roboczych

Uczestnicy pracowali w 16 grupach roboczych, które skupiły się na praktycznych rekomendacjach dla szkół kształcących w zawodach. Wśród najważniejszych postulatów pojawiły się:

  • rozwój kompetencji miękkich i cyfrowych;
  • wprowadzenie elementów pracy projektowej do programów nauczania;
  • zwiększenie znajomości języków obcych oraz języka migowego;
  • wzmocnienie roli doradców zawodowych jako przewodników młodzieży przy wyborze ścieżki kształcenia i pracy.

Przedstawiciele grup zaznaczali, że efektem ma być zbiór dobrych praktyk i rekomendacji, które szkoły będą mogły wdrażać w różnym tempie i w różnym modelu organizacyjnym. W dyskusjach powracał motyw elastyczności programów oraz bliskiej współpracy z lokalnymi pracodawcami, by uczniowie zdobywali kompetencje oczekiwane na rynku pracy.

Znaczenie wyników dla szkół i pracodawców w Warszawie

Dla placówek w stolicy najważniejsze będzie przełożenie rekomendacji na konkretne działania: modernizację programów nauczania, szkolenia dla kadry i nawiązywanie trwałych partnerstw z przedsiębiorstwami. Przyjęte postulaty sugerują większe zaangażowanie pracodawców w praktyki i staże oraz wspólne projekty edukacyjno-biznesowe.

Równie istotne jest wzmocnienie roli doradców zawodowych — uczestnicy wskazywali, że kierowanie młodzieży w stronę realnych zawodów i ścieżek rozwoju wymaga systemowego wsparcia i dobrze zorganizowanej oferty informacyjnej. Jak podkreślali organizatorzy, opracowane rekomendacje mają służyć jako baza dla szkół kształcących w zawodach i punkt odniesienia do dalszej współpracy między edukacją a rynkiem pracy.

na podstawie: MUW.

Autor: krystian