Zielone torowiska w Warszawie - ponad 50 km torów z roślinną nawierzchnią

2 min czytania
Zielone torowiska w Warszawie - ponad 50 km torów z roślinną nawierzchnią

Warszawa zyskuje kolejne zielone pasy między torami tramwajowymi. Prace obejmują osiedla od Bródna po Ochotę, a odpowiedzialne za realizację Tramwaje Warszawskie mówią, że to więcej niż estetyka. Roślinny dywan ma poprawiać klimat miasta, zatrzymywać wodę i ożywiać miejską faunę, przy minimalnych utrudnieniach dla pasażerów.

  • Inicjatywa Tramwajów Warszawskich przy torowiskach
  • Zieleń na torach w Warszawie i jej wpływ na miasto

Inicjatywa Tramwajów Warszawskich przy torowiskach

Tramwaje Warszawskie kontynuują rozszerzanie zielonych nawierzchni na sieci tramwajowej. Do końca roku w stolicy ma być już ponad 50 kilometrów torów pokrytych roślinnością. Realizację zaplanowano na odcinkach, które nie będą wymagały wstrzymania ruchu tramwajowego — prace mają być prowadzone w sposób pozwalający na utrzymanie kursów.

Większość nowych nasadzeń będzie oparta na rozchodnikach, które już teraz stanowią ponad połowę istniejących zielonych torowisk w mieście. Rozchodniki charakteryzują się odpornością na mrozy, nie wymagają podlewania ani koszenia i zmieniają barwę wraz z porami roku. Do mieszanek dodawane będą też zioła, co ma zwiększyć estetykę i bioróżnorodność pasów między szynami.

Zieleń na torach w Warszawie i jej wpływ na miasto

Zielone torowiska w Warszawie to dziś około 16 hektarów powierzchni, a według zapowiedzi liczba ta ma wzrosnąć do 18 hektarów przed końcem roku. W praktyce oznacza to, że nasadzenia trafią m.in. na trasy wzdłuż ul. Rembielińskiej, ul. Matki Teresy z Kalkuty, al. Jana Pawła II, ul. Słomińskiego i ul. Grójeckiej. Roślinność będzie też integralna przy nowych inwestycjach tramwajowych na ul. Rakowieckiej oraz na trasie w kierunku Dworca Zachodniego.

Korzyści, jakie miasto przypisuje zielonym torowiskom, są wymierne: lepsza retencja wody opadowej, łagodzenie miejskich wysp ciepła, wsparcie dla owadów i innych gatunków, oczyszczanie powietrza oraz redukcja hałasu. Projekt ma też wymiar symboliczny — pokazuje, że infrastruktura transportowa może pełnić więcej ról niż tylko przewóz pasażerów. W sierpniu minęło 20 lat od wprowadzenia pierwszego odcinka zielonego torowiska w Warszawie, co podkreśla długofalowy charakter tej polityki miejskiej.

na podstawie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Autor: krystian