Więcej wypadków z udziałem pieszych, rowerzystów i hulajnóg na Mazowszu

W Warszawie i w regionie rośnie liczba zdarzeń drogowych z udziałem nietypowych uczestników ruchu — pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Komenda Stołeczna Policji i Komenda Wojewódzka Policji wskazują na powtarzające się błędy kierowców i coraz młodszych użytkowników e-hulajnóg. Dane pokazują, że problem nie znika sam — potrzebne są działania edukacyjne i rutynowe zmiany zachowań na ulicach.
- Jak wyglądają liczby w Warszawie i na Mazowszu
- Portal Bezpieczne Mazowsze jako narzędzie nauki i profilaktyki
Jak wyglądają liczby w Warszawie i na Mazowszu
Statystyki przekazane przez Komendę Stołeczną Policji i Komendę Wojewódzką Policji rysują niepokojący obraz. W 2023 roku na Mazowszu odnotowano 646 wypadków z udziałem pieszych, a do końca sierpnia 2024 liczba ta wyniosła 362. Najczęstszą przyczyną tych zdarzeń policja wskazuje na nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu.
Rowerzyści coraz częściej biorą udział w kolizjach — w 2023 roku zarejestrowano 481 wypadków z ich udziałem; rok wcześniej było ich 555, a do połowy 2024 liczba sięgnęła 376. Z analizy wynika, że dominują podobne przyczyny: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe korzystanie z przejazdów dla rowerzystów.
Najbardziej dynamiczny wzrost dotyczy jednak użytkowników hulajnóg elektrycznych. W 2023 roku na Mazowszu wydarzyło się 66 wypadków z ich udziałem, a do końca sierpnia 2024 odnotowano już 123. Policja zwraca uwagę na obniżający się wiek sprawców: w 2024 najczęściej sprawcami byli użytkownicy w wieku 18–24 lata, a do połowy roku coraz częściej wypadki powodowali młodsi — w wieku 7–14 lat.
– Hulajnogi i rowery zwłaszcza elektryczne to nie są zabawki! To pojazdy, które przy niewłaściwym użytkowaniu stanowią poważne zagrożenie zarówno dla kierujących nimi, jak i pozostałych uczestników ruchu. Korzystajmy z nich z głową, zakładajmy kask i odblaski. Jedźmy bezpiecznie i zawsze zgodnie z przepisami –namawia Ludwik Rakowski, przewodniczący sejmiku.
W praktyce oznacza to większe ryzyko zarówno na chodnikach, jak i na drogach lokalnych. Policja i samorząd apelują o zdjęcie nogi z gazu, ostrożność przy przejściach dla pieszych oraz o stosowanie elementów odblaskowych i kasków.
Portal Bezpieczne Mazowsze jako narzędzie nauki i profilaktyki
Samorząd województwa uruchomił portal Bezpieczne Mazowsze, by w atrakcyjny sposób uczyć najmłodszych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Strona ma formę grywalizacji — uczniowie zdobywają punkty i mogą wygrać nagrody, a szkoły z najlepszym wynikiem zapraszane są na praktyczne warsztaty.
W programie przewidziano między innymi rowerowy tor przeszkód, zajęcia z ratownikami medycznymi, strażakami i policjantami oraz warsztaty z pierwszej pomocy, w których wykorzystuje się okulary VR. W pierwszej edycji wzięło udział 64 szkół; uczestnicy otrzymują też elementy odblaskowe przekazywane przez samorząd. Zapisy do kolejnej edycji już się rozpoczęły.
Policja i władze województwa podkreślają, że edukacja idąca w parze z kontrolą i infrastrukturą drogową daje największe szanse na zmniejszenie liczby wypadków. Na ulicach Warszawy i całego Mazowsza toczą się codzienne próby, czy ta strategia przyniesie oczekiwane efekty.
na podstawie: UMWM.
Autor: krystian