Na Karolinie ruszają prace nad kolejnym odcinkiem drugiej linii metra. Dwie gigantyczne tarcze TBM, Anna i Krystyna, są już na miejscu i gotowe do działania. Sprawdź, co dokładnie oznacza to dla mieszkańców i jakie zmiany nas czekają w najbliższych latach.
- Gigantyczne tarcze TBM Anna i Krystyna już na Karolinie
- Transport i montaż TBM w szybie startowym
- Intensywne prace 24 godziny na dobę
- Załoga nadzorująca pracę TBM
- Nowe stacje metra na Bemowie
- Kiedy ukończymy budowę?
Gigantyczne tarcze TBM Anna i Krystyna już na Karolinie
Na budowie stacji metra Karolin pojawiły się dwie ogromne tarcze TBM, nazwane Anna i Krystyna, każda ważąca 650 ton. Te potężne maszyny mają długość niemal 100 metrów i średnicę przekraczającą 6 metrów. W najbliższych tygodniach, po zakończeniu montażu, rozpoczną drążenie tuneli bemowskiego odcinka drugiej linii metra.
Transport i montaż TBM w szybie startowym
Składanie tarcz TBM, które wcześniej były złożone z mniejszych elementów i przechowywane w fabryce przy ul. Marywilskiej, odbywało się w nocy z 19 na 20 czerwca. Montaż będzie prowadzony bezpośrednio w tzw. szybie startowym na stacji Karolin. Tam właśnie rozpoczną się prace nad nowymi tunelami w kierunku stacji Bemowo.
Intensywne prace 24 godziny na dobę
Tunel zachodniego odcinka drugiej linii metra będzie miał długość 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM będą musiały ułożyć 3800 prefabrykowanych pierścieni o długości 1,5 metra każdy. Drążenie tuneli planowane jest na okres wakacji. Maszyny będą pracować bez przerwy, 24 godziny na dobę, z wyjątkiem sytuacji, gdy napotkają na trudności z podłożem lub będą wymagały serwisu.
Załoga nadzorująca pracę TBM
Choć tarcze TBM są w pełni zmechanizowane, nad ich pracą czuwa 12-osobowa załoga pracująca na cztery zmiany. Do napędu każdej z tarcz służy 16 par siłowników hydraulicznych, co pozwala na precyzyjne i skuteczne drążenie tuneli podziemnych.
Nowe stacje metra na Bemowie
Bemowski odcinek drugiej linii metra obejmuje trzy nowe stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje w pobliżu skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stacja C2 Chrzanów będzie znajdować się pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin, z kolei, znajdzie swoje miejsce pod ul. Sochaczewską, na północ od skrzyżowania z Połczyńską. Za stacją Karolin powstaje zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Kiedy ukończymy budowę?
Budowa bemowskiego odcinka drugiej linii metra ma zakończyć się w 2026 roku. Wartość kontraktu wynosi 1,9 miliarda złotych. Mieszkańcy będą mogli korzystać z nowych stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin już za kilka lat, co znacząco poprawi komunikację w tej części miasta.
UMS Warszawa