Jak analiza egzaminów zmienia nauczanie w Warszawie - debata na Targówku

W Dzielnicy Targówek dyrektorzy, nauczyciele i eksperci rozbierali na czynniki wyniki egzaminów zewnętrznych, szukając, co w szkolnej codzienności wpływa na sukces uczniów i jak to przekuć w praktyczne działania.
- Warszawa Targówek słucha doświadczeń dyrektorów szkół
- Weź lekcję od ekspertów i dyrekcji szkół
Warszawa Targówek słucha doświadczeń dyrektorów szkół
W sali Szkoły Podstawowej nr 378 im. I. J. Paderewskiego zebrała się grupa dyrektorek i dyrektorów oraz nauczyciele odpowiedzialni za analizę wyników egzaminów zewnętrznych. Prezentacje przygotowały Zofia Rostek (SP nr 84), Alicja Marciniak (SP nr 298), Izabela Pielat-Świerczyńska (XIII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi) oraz Anna Perczyńska (SP nr 378). Pokazywane dane i obserwacje dotyczyły zależności wyników od warunków uczenia się wewnątrz i na zewnątrz ucznia — od czynników środowiskowych po organizację pracy szkoły.
Spotkanie miało praktyczny charakter: prezentacje służyły nie tylko porównaniu wyników, ale też wskazywaniu obszarów, w których można wprowadzać korekty — w metodach nauczania, wsparciu uczniów i wymianie dobrych praktyk między szkołami.
Weź lekcję od ekspertów i dyrekcji szkół
Do dyskusji zaproszono ekspertów: dr hab. Roman Dolata z Uniwersytetu Warszawskiego, specjalistę diagnostyki edukacyjnej, Ewę Janiec — doradczynię metodyczną w zakresie matematyki, oraz Andrzeja Michalskiego — doradcę metodycznego w zakresie języka polskiego z WCIES. Podczas debaty eksperci zwracali uwagę na znaczenie kontekstu szkolnego i pozaszkolnego oraz na potrzebę systematycznej analizy danych egzaminacyjnych, które mają stać się punktem wyjścia do działań dydaktycznych.
Burmistrz Dzielnicy Targówek Krzysztof Miszewski skomentował spotkanie słowami:
„…że w naszej dzielnicy podejmujemy tak ważny, merytoryczny dialog na temat jakości nauczania, skuteczności działań dydaktycznych i potrzeb uczniów w zmieniającej się rzeczywistości”
Organizatorem wydarzenia była Szkoła Podstawowa nr 378, która zadbała o to, by dyskusja miała charakter roboczy i służyła wymianie doświadczeń między placówkami. Uczestnicy opuszczali debatę z konkretnymi pomysłami na działania szkolne — od korekt programów nauczania po rozwiązania wspierające uczniów w trudniejszych warunkach.
na podstawie: Targówek.
Autor: krystian