Nauka dzieci na najwyższym poziomie
Nasze dzieci od najmłodszych lat są wychowywane i nauczone według określonych programów nauczania. Ośrodki takie jak przedszkola i szkoły musze trzymać się określonych wytycznych dotyczących tego w jaki sposób i jakimi metodami mają być edukowane nasze dzieci.
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Katowice zajmuje się badaniem sposobów nauczania naszych dzieci w przedszkolach oraz w okresie od pierwszej do trzeciej klasy szkoły podstawowej.
Nauczanie w przedszkolu daje podstawy do nauki w późniejszych latach
Program nauczania w przedszkolu nie jest skupiony jedynie na zabawie. Z pozoru edukacja dzieci przez zabawę nie wymaga wielkich umiejętności, ale zapominamy o tym, że nauczyciele przedszkolni mają do wykonania bardzo trudne zdanie. To oni wraz z rodzicami jako pierwsi kształtują charaktery młodych ludzi, oni dają podstawę do dalszej nauki i rozwoju swoim wychowankom.
Program nauczania w przedszkolu
Program nauczania w przedszkolu dopomaga rozpoczęciu szerszego procesu uspołeczniania. Oznacza to, że maluch:
poznaje rówieśników
poznaje nauczycieli
bierze udział w różnych sytuacjach społecznych
uczy się rozmawiać i rozwiązywać konflikty
Uczy się radzić sobie z problemami
Uczy się wyrażać siebie- być konsekwentnym, asertywnym, samodzielnym.
Przedszkole to kolejne po domu rodzinnym miejsce, w którym dziecko uczy się życia. Przedszkolny etap będzie oddziaływał na późniejsze etapy nauki dziecka. Czas przedszkola istotny jest dla prawidłowego funkcjonowania w szkole i ostatecznego w końcowym okresie przedszkolnym osiągnięcia gotowości do nauki i funkcjonowania w szkole.
Program nauczania w przedszkolu zakłada, że najważniejsza jest nauka przez zabawę. Nauczyciel przedszkolny powinien proponować dzieciom takie formy pracy, które nie tylko zainteresują grupkę lub pokaźną grupę dzieci o różnych charakterach, stanach emocjonalnych, upodobaniach, ale również będą wartościowe i pozwolą rozwijać oczekiwane sfery osobowości, kształtować konkretne umiejętności potrzebne dzieciom w późniejszym życiu do indywidualnego funkcjonowania.
Programy dydaktyczno-wychowawcze w przedszkolu
Dużym ułatwieniem są programy dydaktyczno- wychowawcze. Programy opisuj obszary w jakich dzieci mają się rozwijać w każdym okresie swojego zżycia na etapie wychowania przedszkolnego. Do opisanych w programie obszarów należą:
Umiejętności społeczne
Czynności samoobsługowe
Czynności intelektualne stosowane w rozumieniu siebie i otoczenia
Wychowanie zdrowotne
Dbałość o bezpieczeństwo
Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem
Wychowanie przez sztukę - muzyka
Wychowanie przez sztukę - formy plastyczne
Rozwój umysłowy poprzez zabawy konstrukcyjne, zainteresowania techniczne
Zjawiska atmosferyczne i unikanie zagrożeń
Poszanowanie roślin i zwierząt
Rozwój intelektualny z edukacją matematyczną
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Czy nauczyciel może modyfikować program nauczania w przedszkolu?
Nauczyciele bardzo często modyfikują programy nauczania. Starają się dostosować program do zainteresowań dzieci, którymi się opiekują przeć pięć dni w tygodniu. Programy nauczania są bardzo schematyczne, dlatego nauczyciele robią co tylko mogą, aby taki program był jak najbardziej atrakcyjny dla ich małych podopiecznych.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski