Nauka dzieci na najwyższym poziomie

2 min czytania

Nasze dzieci od najmłodszych lat są wychowywane i nauczone według określonych programów nauczania. Ośrodki takie jak przedszkola i szkoły musze trzymać się określonych wytycznych dotyczących tego w jaki sposób i jakimi metodami mają być edukowane nasze dzieci.

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Katowice zajmuje się badaniem sposobów nauczania naszych dzieci w przedszkolach oraz w okresie od pierwszej do trzeciej klasy szkoły podstawowej.

Nauczanie w przedszkolu daje podstawy do nauki w późniejszych latach

Program nauczania w przedszkolu nie jest skupiony jedynie na zabawie. Z pozoru edukacja dzieci przez zabawę nie wymaga wielkich umiejętności, ale zapominamy o tym, że nauczyciele przedszkolni mają do wykonania bardzo trudne zdanie. To oni wraz z rodzicami jako pierwsi kształtują charaktery młodych ludzi, oni dają podstawę do dalszej nauki i rozwoju swoim wychowankom.

Program nauczania w przedszkolu

Program nauczania w przedszkolu dopomaga rozpoczęciu szerszego procesu uspołeczniania. Oznacza to, że maluch:

  • poznaje rówieśników

  • poznaje nauczycieli

  • bierze udział w różnych sytuacjach społecznych

  • uczy się rozmawiać i rozwiązywać konflikty

  • Uczy się radzić sobie z problemami

  • Uczy się wyrażać siebie- być konsekwentnym, asertywnym, samodzielnym.

Przedszkole to kolejne po domu rodzinnym miejsce, w którym dziecko uczy się życia. Przedszkolny etap będzie oddziaływał na późniejsze etapy nauki dziecka. Czas przedszkola istotny jest dla prawidłowego funkcjonowania w szkole i ostatecznego w końcowym okresie przedszkolnym osiągnięcia gotowości do nauki i funkcjonowania w szkole.

Program nauczania w przedszkolu zakłada, że najważniejsza jest nauka przez zabawę. Nauczyciel przedszkolny powinien proponować dzieciom takie formy pracy, które nie tylko zainteresują grupkę lub pokaźną grupę dzieci o różnych charakterach, stanach emocjonalnych, upodobaniach, ale również będą wartościowe i pozwolą rozwijać oczekiwane sfery osobowości, kształtować konkretne umiejętności potrzebne dzieciom w późniejszym życiu do indywidualnego funkcjonowania.

Nauka dzieci na najwyższym poziomie

Programy dydaktyczno-wychowawcze w przedszkolu

Dużym ułatwieniem są programy dydaktyczno- wychowawcze. Programy opisuj obszary w jakich dzieci mają się rozwijać w każdym okresie swojego zżycia na etapie wychowania przedszkolnego. Do opisanych w programie obszarów należą:

  • Umiejętności społeczne

  • Czynności samoobsługowe

  • Czynności intelektualne stosowane w rozumieniu siebie i otoczenia

  • Wychowanie zdrowotne

  • Dbałość o bezpieczeństwo

  • Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem

  • Wychowanie przez sztukę - muzyka

  • Wychowanie przez sztukę - formy plastyczne

  • Rozwój umysłowy poprzez zabawy konstrukcyjne, zainteresowania techniczne

  • Zjawiska atmosferyczne i unikanie zagrożeń

  • Poszanowanie roślin i zwierząt

  • Rozwój intelektualny z edukacją matematyczną

  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

  • Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

Czy nauczyciel może modyfikować program nauczania w przedszkolu?

Nauczyciele bardzo często modyfikują programy nauczania. Starają się dostosować program do zainteresowań dzieci, którymi się opiekują przeć pięć dni w tygodniu. Programy nauczania są bardzo schematyczne, dlatego nauczyciele robią co tylko mogą, aby taki program był jak najbardziej atrakcyjny dla ich małych podopiecznych.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

echowarszawy_kf