Tramwaje wracają na Rakowiecką - zielone tory, nowe przystanki i przejazdy zabytkowymi składami

Na Mokotowie znów słychać szum tramwajów. W listopadowych testach po torach między Puławską a al. Niepodległości jeździły puste składy, a w pobliżu trwały nasadzenia i montaż tablic. Władze miasta zapowiadają, że po wieloletniej przerwie Rakowiecka znów połączy Stegny z rejonem SGH i stacją metra – to konkretny kawałek sieci, który ma odciążyć autobusy i dać więcej opcji w czasie remontów.
- Rakowiecka - torowisko, zieleń i nowa organizacja ruchu
- Co to zmienia dla Warszawy i Mokotowa
- Zabytkowe składy i pora otwarcia
Rakowiecka - torowisko, zieleń i nowa organizacja ruchu
Nowe torowisko na ulicy Rakowieckiej ma około 900 m i łączy się z dwiema równoległymi trasami tramwajowymi, co zwiększa elastyczność ruchu w całej sieci. W ramach kontraktu wykonano łącznie ok. 2400 m toru pojedynczego, zainstalowano dwa nowe węzły rozjazdowe i pięć platform przystankowych. Wzdłuż torów powstaje też zielony pas – docelowo będzie tu 1245 m zielonego toru z rozchodnikiem, posadzono 46 drzew, około 8 tys. krzewów, 8 tys. bylin i traw ozdobnych oraz 5 tys. roślin cebulowych; nasadzenia mają się zakończyć wiosną 2026 r.
Inwestycję realizuje firma Balzola Polska, a część prac dotyczy przebudowy układu drogowego: ulica została uspokojona, wprowadzono wyniesione skrzyżowania i przywrócono kształt drogi przypominający wcześniejszy odcinek między Boboli a al. Niepodległości. Sprawdzane są ostatnie elementy systemu informacji pasażerskiej i funkcjonowanie przystanków.
“Wszystko prawie gotowe, dlatego z przyjemnością potwierdzam, że w poniedziałek, 22 grudnia, oddamy mieszkankom i mieszkańcom Warszawy nową trasę tramwajową.”
— Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy
Co to zmienia dla Warszawy i Mokotowa
Po uruchomieniu trasę obsłuży linia 19 - będzie kursować ze Stegien przez Puławską i Rakowiecką w stronę Nowego Bemowa (w zapowiedzianym układzie to połączenie Stegien z rejonami SGH, Biblioteki Narodowej i stacji metra Pole Mokotowskie). W podstawowym rozkładzie, poza feriami i świętami, tramwaj nr 19 w godzinach szczytu będzie kursował co 8 minut (ok. 7 tramwajów na godzinę), co daje około 1400 miejsc dla pasażerów — to blisko dwukrotnie więcej niż wcześniej obsługiwały autobusy na tej osi.
Nowe przystanki na Rakowieckiej:
- w stronę Bemowa: Rakowiecka 04 (za skrzyżowaniem z Puławską) i Mokotów-Ratusz 02 (za skrzyżowaniem z Wiśniową),
- w stronę Stegien: Metro Pole Mokotowskie 05 (za skrętem z Al. Niepodległości) i Mokotów-Ratusz 01 (przed Wiśniową).
ZTM informuje, że autobusy linii 119, 167 i 168 pozostaną na swoich trasach przez ulicę Stefana Batorego — jednak przystanki przy Batorego przy al. Niepodległości zmienią nazwy na Metro Pole Mokotowskie.
Zabytkowe składy i pora otwarcia
Nowa trasa ma zostać otwarta w dniu wskazanym przez miasto — od pierwszych kursów porannych. Z tej okazji na tory wyjadą zabytkowe tramwaje linii R kursujące trasą: Plac Narutowicza – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – Puławska – Rakowiecka – Kielecka. W dniu uruchomienia przejazdy zabytkowymi składami (wagon 13N i typ K) będą bezpłatne; będą kursować w godzinach 07:40–19:30. Dokładny rozkład na dzień otwarcia Tramwaje Warszawskie opublikują przed startem na swoich kanałach informacyjnych.
Finansowanie projektu: budowa trasy do Wilanowa - Faza II została dofinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Całkowity koszt projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.
Praktyczne informacje i wskazówki dla mieszkańców Nowe torowisko ułatwi przesiadki do metra na stacji Pole Mokotowskie i skróci dojazd m.in. do SGH i Biblioteki Narodowej. Trzeba jednak pamiętać o zmianach w organizacji ruchu po otwarciu:
- al. Niepodległości zostanie ponownie udostępniona w obu kierunkach na całej szerokości od ulicy Stefana Batorego do Narbutta, jednak wjazd w ulicę Rakowiecką z Al. Niepodległości będzie niemożliwy;
- z Rakowieckiej od strony Boboli będzie można wyjechać na Puławską jedynie w stronę Ursynowa;
- z nitki Puławskiej w stronę centrum nie będzie skrętu w lewo w Rakowiecką;
- odcinek Rakowiecka między al. Niepodległości a Kazimierzowską pozostanie zamknięty do pełnego oddania w I kwartale 2026 r.
Dla codziennych dojazdów warto sprawdzić nowe lokalizacje przystanków i zaplanować przesiadki przy stacji metra, szczególnie w godzinach szczytu, gdy częstotliwość tramwajów znacząco zwiększy przepustowość trasy. Kierowcy powinni zwrócić uwagę na tymczasowe zakazy skrętów i nową geometrię skrzyżowań.
Źródła informacji: miasto Warszawa, ZTM, Tramwaje Warszawskie, wykonawca Balzola Polska.
na podstawie: UMS Warszawa.
Autor: Redakcja Echo Warszawy

