Dyrektorka SP nr 312 ambasadorką reformy - uczniowie mieli okazję zostać nauczycielami

2 min czytania
Dyrektorka SP nr 312 ambasadorką reformy - uczniowie mieli okazję zostać nauczycielami

W jednej z warszawskich podstawówek zaczęło się od pomysłu, który miał wzmocnić relacje między uczniami i nauczycielami. W Szkole Podstawowej nr 312 rola dyrektorki zmieniła się też w rolę łącznika z ogólnopolskim projektem MEN, a w praktyce szósto‑klasiści dostali szansę na prowadzenie lekcji. To był tydzień, który odsłonił szkolne zwyczaje od drugiej strony.

  • Jak przebiegała akcja Szkoła na głowie i czego się nauczyli uczniowie
  • Co oznacza ambasadorstwo dla Warszawie i dla szkolnej praktyki

Jak przebiegała akcja Szkoła na głowie i czego się nauczyli uczniowie

W ramach projektu Moc relacji w edukacji - łączymy, aby zmieniać! w Szkoła Podstawowa nr 312 im. Ewy Szelburg-Zarembiny zrealizowano pomysł nazwany Szkoła na głowie. Podczas tej akcji klasy szóstych przez trzy dni samodzielnie przygotowywały i prowadziły zajęcia — mierzyły się z planowaniem lekcji, zarządzaniem klasą i niespodziewanymi sytuacjami, które zwykle zaskakują początkujących nauczycieli. Organizatorzy zadbali też o drobne przyjemności dla młodych „pedagogów” — specjalny pokój nauczycielski, kanapeczki, ciasteczka i herbata.

Równolegle na godzinach wychowawczych uczniowie pisali anonimowe wiadomości pod hasłem “To My czyli co nauczyciel wiedzieć o nas powinien”. Zebrane wypowiedzi przekształcono w plakaty służące nauczycielom jako wskazówki o preferencjach, trudnościach i oczekiwaniach szóstoklasistów.

Co oznacza ambasadorstwo dla Warszawie i dla szkolnej praktyki

Dyrektorka szkoły Ewa Adamska dołączyła do sieci 200 ambasadorów powołanych w całej Polsce, których zadaniem jest lokalne promowanie zmian w oświacie. W ramach programu planowane są pilotaże, tworzenie modeli współpracy między kuratoriami a szkołami oraz budowa Repozytorium Wiedzy i Narzędzi dla Reformy Edukacji (Bank Wiedzy) — miejsce, gdzie trafiają opisy przeprowadzonych działań i gotowe narzędzia do wdrożenia.

Rola ambasadora oznacza, że doświadczenia z SP nr 312 nie zostaną zamknięte w szkolnej kronice — opis przeprowadzonego działania ma trafić do ogólnopolskiego banku wiedzy, co zwiększa szansę, że pomysły takie jak Szkoła na głowie będą mogły być przetestowane i powielane w innych placówkach.

Szkoła i kuratorium mają teraz okazję wspólnie wypracować modele wzajemnej współpracy, a samo ambasadorstwo to w praktyce bycie lokalnym liderem zmiany — inicjowanie, dokumentowanie i dzielenie się rozwiązaniami.

Z perspektywy mieszkańca warto zwrócić uwagę, że działania wychodzące poza rutynę lekcyjną mogą realnie wpływać na codzienne relacje w klasie i na efekty nauczania. Materiały, które trafią do Repozytorium Wiedzy i Narzędzi dla Reformy Edukacji (Bank Wiedzy), będą użyteczne dla rodziców i nauczycieli zainteresowanych sprawdzonymi pomysłami na poprawę komunikacji z uczniem. Inicjatywy tego typu pokazują też, że szkoła otwarta na eksperymenty może być przestrzenią, gdzie uczniowie uczą się odpowiedzialności i umiejętności praktycznych — a to przekłada się na lepszą współpracę w klasie i poza nią.

na podstawie: Praga Południe.

Autor: krystian