Warszawa przyjęła budżet - miliardy na inwestycje, metro i sport

3 min czytania
Warszawa przyjęła budżet - miliardy na inwestycje, metro i sport

Podczas sesji Rady m.st. Warszawy radni zatwierdzili plan finansowy, który stawia na rozwój infrastruktury, bezpieczeństwo i ochronę zdrowia. W budżecie znalazły się środki na kolejne etapy metra, nowe obiekty sportowe oraz rozbudowę ofert kulturalnych. Decyzje mają realny wpływ na jakość transportu i dostępność usług w dzielnicach.

  • Jak Warszawa rozłożyła miliardy na inwestycje i dług
  • Metro do Ursusa zmienia mapę komunikacji
  • Kultura, zdrowie i sport - inwestycje z myślą o przyszłości

Jak Warszawa rozłożyła miliardy na inwestycje i dług

Rada przyjęła wieloletni plan, w którym na lata 2026-2030 zapisano rekordowe 16,9 mld zł na inwestycje - to o 7,4 mld zł więcej niż przy założeniach obowiązujących za czasów Polskiego Ładu. Na sam rok 2026 zarezerwowano około 3,94 mld zł. Miasto podkreśla, że dzięki nowym rozwiązaniom finansowym możliwe jest zwiększenie tempa inwestycji przy zachowaniu stabilności budżetowej.

Wydatki na transport publiczny przekraczają 5 mld zł - dzięki temu miasto dopłaca do biletów około 75%, co utrzymuje miesięczny bilet na poziomie 98 zł. Radni chwalili przygotowanie budżetu jako profesjonalne i sprzyjające rozwojowi miasta.

“To budżet dobry dla miasta”
Jarosław Szostakowski

W celu realizacji wieloletnich zadań miasto korzysta także z finansowania dłużnego. Jak mówi skarbnik, w tym roku pozyskano 1 mld zł finansowania, a w kolejnych latach planowane jest zaciągnięcie zobowiązań zwrotnych na 12,1 mld zł. Prognozuje się, że relacja zadłużenia do dochodów osiągnie maksimum 51% w 2029 roku, przy zachowaniu ustawowych limitów obsługi długu.

“W tym roku pozyskano 1 mld zł finansowania dłużnego.”
Marzanna Krajewska

Metro do Ursusa zmienia mapę komunikacji

Najbardziej widocznym transportowym akcentem budżetu są środki na przygotowanie przedłużenia II linii metra - planowane trzy stacje to Ursus-Niedźwiadek, Posag 7 Panien i Ursus Północny. Projekt obejmuje też budowę węzłów przesiadkowych łączących stacje metra z dwiema stacjami kolejowymi, co ma znacząco poprawić dojazdy z zachodniej części miasta.

“Metro jedzie do Ursusa - to najważniejsza wiadomość transportowa budżetu 2026”
Rafał Trzaskowski

Równolegle miasto kontynuuje prace projektowe nad III i IV linią metra oraz przygotowuje nowe trasy tramwajowe na Gocław i Zieloną Białołękę - na część z nich pozyskano dofinansowanie z KPO.

Kultura, zdrowie i sport - inwestycje z myślą o przyszłości

W obszarze zdrowia zaplanowano program wart blisko 180 mln zł, z którego m.in. 10 mln zł przeznaczono na rozbudowę SOR-u w Szpitalu Bielańskim, a 3,5 mln zł na rozwój chirurgii onkologicznej i okulistyki w Szpitalu Czerniakowskim. Miasto kontynuuje modernizację szpitali i inwestycje w nowe oddziały.

Kultura otrzyma ponad 900 mln zł: dofinansowanie teatrów to 184 mln zł, muzeów miejskich 118 mln zł, domów i ośrodków kultury 194 mln zł, bibliotek dzielnicowych i powiatowej - 195 mln zł, a inne instytucje – 77 mln zł. W planie jest także budowa sal koncertowych dla Sinfonii Varsovii i nowej siedziby TR Warszawa.

Sport i rekreacja to budżetowe 589 mln zł. Środki trafią m.in. na kontynuację modernizacji Skry, przebudowę toru łyżwiarskiego Stegny, pływalnię Inflancka, rozbudowę Areny Ursynów oraz ośrodek Namysłowska. Projekty te mają służyć przede wszystkim młodym sportowcom i podnosić infrastrukturę miejską.

“Kontynuujemy wielką ofensywę inwestycyjną.”
Rafał Trzaskowski

Miasto umieszcza też w wieloletniej prognozie duże projekty Nowego Centrum Warszawy - przebudowę rejonu Placu Grzybowskiego, ulicy Złotej i Zgody oraz modernizację otoczenia Pałacu Kultury i Nauki. W planach inwestycyjnych są też zadania o dłuższym horyzoncie, które mają podnieść rangę kulturalną i sportową stolicy.

Praktyczne skutki dla mieszkańca są widoczne od razu - utrzymanie subsydiów oznacza tanie bilety, a zaplanowane obiekty sportowe i inwestycje komunikacyjne poprawią dostęp do usług i tras dojazdowych. Przygotowywane wieloletnie prace będą jednak wiązać się z etapowymi utrudnieniami budowlanymi na osiedlach i przy głównych ciągach komunikacyjnych - warto śledzić informacje urzędu dzielnicy i Zarządu Dróg przy kolejnych etapach realizacji.

na podstawie: UMS Warszawa.

Autor: krystian