Inwestor sfinansuje projekt przedłużenia trasy tramwajowej w Wilanowie

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z deweloperem, który ma przygotować dokumentację dla dalszego wydłużenia linii w Miasteczku Wilanów. To prywatne finansowanie pozwoli zaplanować około 0,5 km nowego torowiska i terminal końcowy przy skrzyżowaniu ul. Uprawnej i al. Rzeczypospolitej. Mieszkańcy zyskają perspektywę dalszego poprawienia połączeń z centrum Warszawy.
- Wsparcie inwestora dla kolejnego etapu sieci tramwajowej
- Projekt Wilanów Park i jego rola w kształtowaniu układu komunikacyjnego
- Co przewiduje planowany odcinek i jak wpłynie na ruch
Wsparcie inwestora dla kolejnego etapu sieci tramwajowej
Tramwaje Warszawskie zawarły porozumienie z firmą Morelia Investments, która w rejonie ul. Uprawnej zamierza zrealizować projekt o nazwie Wilanów Park. Spółka zadeklarowała sfinansowanie i wykonanie kompletnej dokumentacji budowlanej oraz uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych dla nowego odcinka torów. Dokumentacja tramwajowa ma zostać przekazana Tramwajom Warszawskim w IV kwartale 2028 r., a harmonogram budowy będzie zależał od decyzji miasta i dostępności środków.
“Już od ponad roku tramwaje dojeżdżają do Wilanowa. Dziś trudno sobie wyobrazić naszą dzielnicę bez tramwajów, a komunikacja szynowa jest atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego. Dzięki współpracy z prywatnym inwestorem będzie mógł powstać kolejny odcinek al. Rzeczypospolitej, a mieszkańcy zyskają łatwy dostęp do komunikacji publicznej” — powiedział Ludwik Rakowski, burmistrz Wilanowa.
Projekt Wilanów Park i jego rola w kształtowaniu układu komunikacyjnego
Za przygotowanie dokumentów projektowych dla wydłużenia trasy odpowiadać będzie Nhood Services Poland, lider prac przy Wilanów Park. Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, konsultacje społeczne i potrzeby mieszkańców są istotnym elementem koncepcji. W ramach umowy Morelia opracuje też projekt rozbudowy układu drogowego i wybuduje zachodnią jezdnię al. Rzeczypospolitej w ramach oddzielnej umowy z dzielnicą.
“Realizując nową, wielofunkcyjną inwestycję, koncentrujemy się na jej wkładzie w rozwój lokalnej tkanki miejskiej. Dostęp do komunikacji miejskiej… jest dla mieszkańców niezwykle ważny” — mówi Grzegorz Kwiecień, Senior Project Manager w Nhood Services Poland.
“To pierwszy tego typu wspólny projekt tramwajowy w mieście, ale model takiej współpracy z powodzeniem sprawdza się przy innych inwestycjach publicznych w Warszawie” — dodał Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Co przewiduje planowany odcinek i jak wpłynie na ruch
Nowy fragment torowiska zaplanowano w pasie dzielącym al. Rzeczypospolitej, o długości około 0,5 km. Przed skrzyżowaniem z ul. Uprawną ma powstać terminal końcowy z rozjazdami, torem postojowym i przystankiem. Układ zaprojektowany będzie tak, by w przyszłości umożliwić dalsze wydłużenie trasy w kierunku południowym, zgodnie z miejskimi dokumentami planistycznymi. Przypomnijmy, że od października 2024 r. tramwaje do Wilanowa kursują już do terminala przy ul. Branickiego; w ciągu roku z nowych linii 14, 16 i 19 skorzystało 20 mln pasażerów, z czego 8,4 mln wsiadło na nowym odcinku.
na podstawie: Urząd Dzielnicy Wilanów.
Autor: krystian

