Okrzei zmienia się na zielono - droga rowerowa, bruk i pas ruchu dla aut

3 min czytania
Okrzei zmienia się na zielono - droga rowerowa, bruk i pas ruchu dla aut

Przebudowa ulicy weszła w fazę robót na prawym brzegu Wisły. W kilku miejscach kierowcy już napotkają zwężenia i zakazy parkowania, a piesi będą musieli korzystać z tymczasowych dojść. Warszawa szykuje na Pradze nową oś spacerowo-rowerową w ramach szerszego programu rewitalizacji.

  • Prace w Warszawie przenoszą Nowe Centrum na prawy brzeg Wisły
  • Przebudowa ulicy Okrzei - jak zmienią się ruch i dojścia

Prace w Warszawie przenoszą Nowe Centrum na prawy brzeg Wisły

Miasto kontynuuje prace w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy, który po inwestycjach na lewym brzegu sięga teraz Pragi. W pierwszym etapie modernizacji przebudowywany jest fragment od Wybrzeża Szczecińskiego do Jagiellońskiej. Roboty wykona firma Strabag, a ich całkowity czas realizacji zaplanowano na około rok i pięć miesięcy — to oznacza, że zakończenie powinno nastąpić w przybliżeniu za półtora roku.

„Po moście pieszo-rowerowym czas na Pragę – Nowe Centrum Warszawy przechodzi na prawy brzeg Wisły. Rozpoczynamy przebudowę ulicy Okrzei. Zmieni się ona – podobnie jak pełne drzew i krzewów Chmielna i Bracka czy plac Centralny, a za chwilę również kwartał ulic Złotej i Zgoda – w zieloną przestrzeń przyjazną spacerowiczom i rowerzystom. Zakończenie prac planujemy za ok. półtora roku, ale już dziś zapraszam wszystkich mieszkańców na spacer na praską stronę Wisły” — mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Wzdłuż remontowanej trasy miasto zapowiada silne zazielenienie. Projekt przewiduje m.in. nasadzenia — łącznie 74 drzewa — nowe rabaty kwiatowe i elementy małej architektury, a także wydzielone miejsca do odpoczynku i strefy dla gastronomii.

Przebudowa ulicy Okrzei - jak zmienią się ruch i dojścia

Na czas prac część jezdni już została zawężona: pomiędzy Panieńską a Jagiellońską zamknięto połowę pasa po stronie Portu Praskiego. Ruch w kierunku Targowej odbywa się jednym pasem. Na całym przebudowywanym odcinku wprowadzono zakaz parkowania — znaki informują o możliwości odholowania pojazdów na koszt właściciela.

Dla ruchu indywidualnego i komunikacji pozostanie jeden pas w układzie jednokierunkowym, natomiast piesi i rowerzyści zyskają nową organizację: asfalt zastąpi nawierzchnia kamienna, a obok powstanie dwukierunkowa droga rowerowa. W praktyce oznacza to przewagę przestrzeni dla osób poruszających się na piechotę i na rowerach nad miejscami dla samochodów.

Część układu drogowego została też zmieniona: połączenie z ulicą Okrzei straciła Wrzesińska — można w nią wjechać tylko od Kępnej. Skrzyżowania z Krowią i Sierakowskiego pozostają przejezdne. Po stronie Portu Praskiego zamknięty jest chodnik — piesi dojdą nim jedynie do Krowiej i Wrzesińskiej; tak będzie do wiosny 2026 roku. Kolejna faza prac przeniesie się na stronę nieparzystą, wtedy ruch będzie się odbywał drugą, już przebudowaną połową jezdni.

W rejonie robót ustawiono też trzy stelaże informacyjne z danymi o inwestycji, by przechodnie i kierowcy mieli dostęp do aktualnych komunikatów o zmianach organizacji ruchu.

na podstawie: ZDM Warszawa.

Autor: krystian