W weekend historyczne „stopiątki” wracają na trasy Warszawy

W Warszawie zabrzmią znajome, kanciaste sylwetki i trzask drzwi sprzed pół wieku – na dwa dni miasto zamieni się w tramwajowe muzeum ruchome. Organizatorzy zapowiadają przejazdy stylizowanymi składami i jedną berlinką, a pasażerów zachęcają do wspólnej podróży w przeszłość.
- Pół wieku tramwajów na torach Warszawy
- Linia 50 z „stopiątkami”
Pół wieku tramwajów na torach Warszawy
Pierwsze seryjne wagony typu 105N zaczęły kursować w stolicy w 1975 roku, zmieniając oblicze miejskiego transportu po erze tramwajów „na korbę”. Nowa konstrukcja, powstała w zakładach Konstal, wyróżniała się prostą, kanciastą sylwetką i dużymi oknami — stąd przydomek „akwarium”. Dla wielu mieszkańców charakterystyczne brzmienie i czerwone siedzenia stały się synonimem komunikacji miejskiej lat 70. i 80.
Przez dekady seryjne egzemplarze były modernizowane i dostosowywane do nowych wymogów bezpieczeństwa i komfortu. Ostatnie wagony tej rodziny opuściły linię produkcyjną w 2001 roku, a łączna liczba tramwajów dostarczonych do Warszawy przekroczyła 600. Dziś 105N ustępują miejsca niskopodłogowym pojazdom, ale ich miejsce w historii miasta jest niepodważalne.
Linia 50 z „stopiątkami”
Aby uczcić jubileusz, w dniach 11–12 października zostanie uruchomiona specjalna linia oznaczona numerem 50. Składy kursować będą w godzinach 11:00-19:00 na trasie: KOŁO – Dywizjonu 303 - Obozowa – Młynarska – Wolska – Aleja „Solidarności” – Targowa – 11 Listopada – św. Jacka Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – ANNOPOL.
Na trasie pojawi się kilka zrekonstruowanych i zachowanych egzemplarzy, między innymi:
- 403-1+1620 – wagon K, czyli „berlinka”, w zestawieniu ze zmodernizowaną doczepą typu ND;
- 1000+1001 – pierwszy warszawski skład 105N z 1975 roku w oryginalnym stanie;
- 1252+1251 – rocznik 1988, wersja 105Na;
- 1276+1275 – rocznik 1989, klasyczny 105Na w współczesnym wydaniu;
- 2006+2007 – rocznik 1989, jeden z najstarszych składów z napędem energoelektronicznym;
- 1284+1283 – rocznik 1989, z wnętrzem po modernizacjach z lat 90.;
- 1388+1389 – rocznik 1993, po naprawie głównej w historycznej czerwono-żółtej malaturze;
- 1462+1461 – rocznik 1996, seria z rozrusznikowym napędem;
- 2072+2073 – rocznik 2000, ostatnie „stopiątki” w klasycznej wersji.
Na niektórych wagonach bilety będą kasować konduktorzy z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, a obowiązywać będzie pełna taryfa biletowa ZTM. Posiadacze biletów okresowych mogą podróżować po wcześniejszym skasowaniu lub aktywowaniu karty w innym pojeździe lub w bramce metra. Godziny odjazdów i szczegóły organizacyjne zostały udostępnione przez Warszawski Transport Publiczny.
Wydarzenie ma charakter otwarty — to nie tylko przejazd, lecz także okazja, by obejrzeć różne etapy ewolucji konstrukcji 105N i porównać rozwiązania techniczne, które przez lata służyły mieszkańcom stolicy. Dla wielu będzie to sentymentalna podróż, dla młodszych – żywa lekcja historii miejskiej komunikacji.
na podstawie: UMS Warszawa.
Autor: krystian