Ulica Okrzei zamienia się w zielony trakt z nową drogą rowerową

W samym sercu Pragi ruszyła przebudowa, która ma przesunąć rytm ulicy z samochodów na pieszych i rowerzystów — Warszawa będzie miała kolejny zielony fragment miasta. Reporter był na miejscu, gdzie już widać wyłączone pasy i znaki zakazu parkowania.
- Przebudowa ul. Okrzei i zakres prac
- Nowe Centrum Warszawy idzie na prawy brzeg
- Ruch i utrudnienia dla mieszkańców
Przebudowa ul. Okrzei i zakres prac
Rozpoczęte prace obejmują fragment od Wybrzeża Szczecińskiego do Jagiellońskiej. Asfalt zastąpi wysoka jakość nawierzchni kamiennej, a wzdłuż ulicy powstanie dwukierunkowa droga rowerowa. Dla samochodów i autobusów przewidziano jeden pas ruchu - zachowana będzie jednokierunkowość przejazdu.
Ulica zyska też więcej zieleni: przewidziano 74 drzewa, rabaty kwiatowe i strefy wypoczynku wydzielone w pasie zieleni. Pojawi się mała architektura i miejsca przeznaczone na ogródki gastronomiczne. Realizacją zajmie się firma Strabag, a wykonanie prac zaplanowano na rok i pięć miesięcy - czyli około 17 miesięcy, z planowanym zakończeniem wiosną 2027 roku.
Zarząd Dróg Miejskich umieścił przy prowadzonych robotach trzy stelaże informacyjne z danymi o przedsięwzięciu; bieżące komunikaty mają się pojawiać także na stronie projektu.
Nowe Centrum Warszawy idzie na prawy brzeg
Przebudowa ul. Okrzei jest częścią szerszej inicjatywy Nowe Centrum Warszawy, która przesuwa inwestycyjne akcenty na prawy brzeg Wisły. Miasto zapowiada, że założenie estetyczne i funkcjonalne będzie przypominać zmiany zrobione na ulicach takich jak Chmielna, Bracka czy na placu Centralnym.
“Po moście pieszo-rowerowym czas na Pragę – Nowe Centrum Warszawy przechodzi na prawy brzeg Wisły. Rozpoczynamy przebudowę ulicy Okrzei. Zmieni się ona – podobnie jak pełne drzew i krzewów Chmielna i Bracka czy plac Centralny, a za chwilę również kwartał ulic Złotej i Zgoda – w zieloną przestrzeń przyjazną spacerowiczom i rowerzystom. Zakończenie prac planujemy za ok. półtora roku, ale już dziś zapraszam wszystkich mieszkańców na spacer na praską stronę Wisły”
- Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy
Ruch i utrudnienia dla mieszkańców
Od samego początku robót zamknięta została połowa jezdni po stronie Portu Praskiego - na odcinku między Panieńską a Jagiellońską. Ruch w kierunku Targowej odbywa się jednym pasem. Zarząd Dróg Miejskich ustawił znaki zakazu parkowania na całym przebudowywanym odcinku; właściciele zaparkowanych samochodów otrzymali informację o możliwości odholowania pojazdu na ich koszt.
Zmieniła się też organizacja wjazdów na boczne ulice - połączenia z ulicą Wrzesińską zostało ograniczone: wjazd możliwy jest tylko od Kępnej. Skrzyżowania z Krowią i Sierakowskiego pozostają przejezdne. Chodnik po stronie Portu Praskiego jest zamknięty - piesi mają dostęp jedynie do wysokości Krowiej i Wrzesińskiej; taka organizacja ruchu utrzyma się do wiosny 2026 roku, po czym roboty przeniosą się na drugą, nieparzystą stronę ulicy, a ruch będzie korzystał z przebudowanej połowy jezdni.
Dla mieszkańców oznacza to konieczność przestawienia aut zaparkowanych na przebudowywanym odcinku i zwracania uwagi na tymczasowe oznakowanie. Prace mają stopniowo przekształcić fragment Pragi w bardziej przyjazne miejsce do spacerów i jazdy na rowerze.
na podstawie: UMS Warszawa.
Autor: krystian