Kontrole przewozów w Warszawie - 2071 kontroli, 334 nieprawidłowości i zatrzymane dowody

Urząd m.st. Warszawy wraz ze służbami przez trzy kwartały przeprowadził szerokie kontrole przewozów osób — z 2 071 czynności 334 zakończyły się stwierdzeniem nieprawidłowości. Sprawdź, co najczęściej zawodzi i jak bezpiecznie korzystać z taksówek w Warszawie.
- Kto i jak kontrolował przewozy w Warszawie
- Najczęstsze nieprawidłowości ujawnione w Warszawie
- Jak bezpiecznie korzystać z taksówki w Warszawie
Kto i jak kontrolował przewozy w Warszawie
W działaniach nadzorowanych przez Prezydenta m.st. Warszawy brały udział funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Nadwiślański Oddział Straży Granicznej, Mazowiecki Urząd Celno-Skarbowy, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrole obejmowały zarówno przewozy taksówkami, jak i realizowane samochodami osobowymi za pośrednictwem aplikacji.
Łącznie przeprowadzono 2 071 czynności sprawdzająco-kontrolnych. W 334 przypadkach stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów, a służby wystawiły 654 mandaty karne.
Najczęstsze nieprawidłowości ujawnione w Warszawie
Inspektorzy odnotowali różnorodne naruszenia — od formalnych braków w dokumentacji po poważniejsze przewinienia:
- 86 kierowców nie miało przy sobie wypisu z licencji podczas kontroli,
- 9 kierowców nie posiadało badań lekarskich i psychologicznych,
- 140 kierowców naruszyło przepisy prawa miejscowego,
- 55 kierowców poruszało się pojazdem bez uprawnień do kierowania,
- 5 kierowców prowadziło po spożyciu alkoholu lub środków odurzających,
- 22 kierowcom zatrzymano prawa jazdy,
- 14 kierowców posługiwało się fałszywym prawem jazdy,
- 24 kierowców było poszukiwanych,
- 253 dowody rejestracyjne zostały zatrzymane,
- Straż Graniczna zatrzymała 37 kierowców za nielegalny pobyt,
- 1 kierowca popełnił przestępstwo karno-skarbowe wystawiając paragon na nieistniejącą firmę,
- 4 kierowców nie wydawało pasażerom paragonów fiskalnych.
W porównaniu trzech kwartałów tego roku do roku 2024 widać spadek liczby przypadków przewozu osób bez wymaganej licencji, braku wypisu z licencji podczas kontroli oraz braku prawidłowego oznakowania pojazdów. Jednocześnie nadal utrzymuje się problem złego stanu technicznego pojazdów, a wzrosła liczba kierowców prowadzących bez prawa jazdy oraz osób poszukiwanych.
Służby zapowiadają kontynuację działań kontrolnych, które mają poprawić bezpieczeństwo przewozów realizowanych przez aplikacje oraz ogólne bezpieczeństwo na drogach Warszawy.
Jak bezpiecznie korzystać z taksówki w Warszawie
Przy korzystaniu z taksówki warto zwrócić uwagę na elementy, które potwierdzają legalność usługi. Licencjonowana taksówka powinna mieć na dachu lampę z napisem TAXI oraz boczne oznaczenia wymagane prawem miejscowym — pas żółto-czerwony, numer boczny i herb m.st. Warszawy. Po przejeździe przedsiębiorca jest zobowiązany wydać paragon fiskalny zawierający m.in. numer boczny i numer rejestracyjny pojazdu. Paragon należy zachować jako dowód w razie reklamacji.
Jeśli pasażer podejrzewa nieprawidłowość, powinien zawiadomić Policję lub zgłosić sprawę do Urzędu m.st. Warszawy — możliwe jest również skorzystanie z portalu Warszawa 19115. Dzięki takim zgłoszeniom kontrole będą mogły trafniej eliminować najgroźniejsze naruszenia.
na podstawie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Autor: krystian