Przejścia dla pieszych na ul. Vogla wzmocnione progami — kierowcy zwolnią

Uwaga kierowcy i piesi – przebudowa ul. Vogla w Wilanowie dobiega końca, a na odcinku między numerami 19 a 31 pojawiły się trwałe rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo przy przejściach dla pieszych.
- Zobacz, jak Wilanów zmienia ul. Vogla i co to oznacza dla kierowców
- Spowolnij — progi i zabezpieczenia już działają przy przejściach Vogla 19, 31 i Ruczaj
Zobacz, jak Wilanów zmienia ul. Vogla i co to oznacza dla kierowców
Urząd dzielnicy kontynuuje prace przy przebudowie ul. Vogla, skupiając się teraz na fragmencie w rejonie skrzyżowania z ul. Przyczółkową oraz na dalszym odcinku między numerami 19 a 31. Na wylocie na ul. Przyczółkową poszerzono pasy ruchu — trzy pasy zostały wydłużone, by zwiększyć przepustowość skrzyżowania. W ramach robót powstał też brakujący odcinek chodnika po północnej stronie oraz ciąg pieszo-rowerowy po stronie południowej.
Zakres prac objął nie tylko nawierzchnię i chodniki — wykonano także przebudowę sieci podziemnych oraz prace przy oświetleniu i sygnalizacji świetlnej. To kontynuacja modernizacji skrzyżowania ul. Vogla z ulicami Przyczółkową i Branickiego, która ma poprawić płynność ruchu i wygodę korzystania z przystanków autobusowych.
Spowolnij — progi i zabezpieczenia już działają przy przejściach Vogla 19, 31 i Ruczaj
W rejonie między Vogla 19 a Vogla 31 skupiliśmy uwagę na trzech przejściach dla pieszych. Wszystkie wymagały interwencji ze względu na bezpieczeństwo pieszych i pasażerów przystanków autobusowych znajdujących się obok. Szczególnie krytyczne były przejścia przy Vogla 19 i Vogla 31, które w audycie przeprowadzonym w latach 2016–2020 otrzymały najniższe noty w skali 0–5 — oba oznaczono oceną „0”.
Przejście przy Vogla 19 zlokalizowane jest tuż przy zespole przystankowym „Vogla-Morysin”, z którego korzystają cztery linie autobusowe, w tym jedna nocna. Audyt potwierdził tam zbyt wysoką prędkość pojazdów: miarodajny kwantyl V85 wynosił 75 km/h, podczas gdy obowiązujący limit to 50 km/h. Audytorzy zwrócili uwagę również na niebezpieczne manewry —
„Zauważyli wyprzedzanie pojazdów na przejściu…”
Analogiczne spostrzeżenia odnosiły się do przejścia przy Vogla 31, położonego przy przystankach „Ogrody Działkowe Wilanówka”. To miejsce również w audycie oceniono najniżej. W efekcie zalecono rozwiązania uniemożliwiające rozwijanie nadmiernej prędkości w pobliżu zebra — i te zalecenia zostały wdrożone.
Przed przejściami przy Vogla 19 i Vogla 31 ustawiono progi zwalniające, które fizycznie ograniczają prędkość pojazdów i mają poprawić komfort oraz bezpieczeństwo osób wsiadających i wysiadających z autobusów.
Dodatkowo, podobne spowalniacze pojawiły się przy przejściu na skrzyżowaniu z ul. Ruczaj. Ten fragment, gdzie również funkcjonuje zespół przystankowy, w audycie oceniono lepiej — na „4” — lecz wprowadzone progi mają jeszcze bardziej podnieść poziom bezpieczeństwa i ułatwić manewr skrętu w lewo z ul. Ruczaj.
Wszystkie opisane zmiany dotyczą realnych potrzeb pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej oraz wprowadzono je zgodnie z rekomendacjami audytorów. Mieszkańcy mogą spodziewać się bezpieczniejszych przejść i bardziej uporządkowanego ruchu w rejonie ul. Vogla.
Na podstawie: ZDM Warszawa
Autor: krystian