Warszawskie kontrole elektrycznych rowerów — 49 zabranych

Kontrole w Warszawie ujawniają, że spora część „elektrycznych rowerów” to w praktyce nie-rowery — policja zatrzymała część z nich i nałożyła mandaty. Sprawdź, co wolno, a czego unikać na stołecznych ścieżkach i chodnikach.
- Warszawska kontrola pojazdów przypominających rowery kończy się interwencjami
- Dowiedz się, jakie wymagania techniczne decydują o statusie „roweru elektrycznego” w Warszawie
Warszawska kontrola pojazdów przypominających rowery kończy się interwencjami
13 sierpnia funkcjonariusze Komendy Stołecznej Policji przeprowadzili akcję kontrolną skierowaną przeciwko pojazdom elektrycznym, które wyglądem przypominają klasyczne rowery. Celem działań było ustalenie, które konstrukcje mieszczą się w granicach prawa jako rower „elektryczny” lub motorower, a które przekraczają dopuszczalne normy i w efekcie stanowią pojazdy mechaniczne.
Policjanci Komendy Stołecznej Policji w dniu 13 sierpnia br. kontrolowali pojazdy elektryczne o wyglądzie klasycznego roweru. Nie zabrakło kierujących, którzy nie stosowali się do obowiązujących przepisów, a ich pojazdy nie wpisywały się w ustawową definicję roweru.
W trakcie akcji sprawdzano m.in. przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, właściwe korzystanie z części drogi, stan techniczny pojazdów oraz obowiązkowe wyposażenie, a także trzeźwość kierujących. Policja podkreśla, że nieprawidłowo użytkowane konstrukcje mogą stanowić zagrożenie, szczególnie dla pieszych.
Dowiedz się, jakie wymagania techniczne decydują o statusie „roweru elektrycznego” w Warszawie
Prawo jasno określa, kiedy pojazd może być traktowany jako rower z napędem elektrycznym. Do najważniejszych parametrów należą:
- szerokość do 0,9 metra;
- napęd zasadniczo napędzany siłą mięśni, z dopuszczalnym pomocniczym silnikiem elektrycznym uruchamianym poprzez nacisk na pedały;
- napięcie napędu elektrycznego nie większe niż 48 V;
- moc silnika nieprzekraczająca 250 W;
- wspomaganie, które zanika stopniowo i osiąga zero przy prędkości 25 km/h.
Jeśli pojazd przyspiesza wyłącznie za pomocą manetki, bez konieczności pedałowania, nie spełnia kryteriów dla roweru ani motoroweru. Taka konstrukcja klasyfikuje się jako pojazd mechaniczny, co pociąga za sobą obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień, homologacji i wyposażenia.
Podczas kontroli stołeczni policjanci skontrolowali 353 takich pojazdów. 49 z nich zostało zakwalifikowanych jako pojazdy mechaniczne i nie zostały dopuszczone do ruchu. Łącznie wobec użytkowników wszystkich kontrolowanych maszyn nałożono 90 mandatów karnych.
Policja apeluje do warszawiaków: jeśli korzystasz z elektrycznego jednośladu, upewnij się, że jego parametry i sposób obsługi odpowiadają przepisom. To nie tylko kwestia prawa — to kwestia bezpieczeństwa twojego i innych uczestników ruchu.
Na podstawie: Policja Warszawa
Autor: krystian