Warszawscy policjanci kontrolują elektryczne rowery i nakładają mandaty za łamanie przepisów

Warszawscy policjanci z drogówki wzięli pod lupę elektryczne jednoślady, które coraz częściej pojawiają się na ulicach stolicy. Okazuje się, że nie wszystkie z nich spełniają wymogi prawne, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W trakcie kontroli skontrolowano ponad 200 takich pojazdów, a wielu kierowców otrzymało mandaty za łamanie przepisów.
- Warszawa walczy z nielegalnymi elektrycznymi rowerami na ulicach
- Jak legalnie poruszać się elektrycznym motorowerem w Warszawie
Warszawa walczy z nielegalnymi elektrycznymi rowerami na ulicach
W ostatnich dniach stołeczni funkcjonariusze ruchu drogowego skupili się na pojazdach przypominających rowery, ale napędzanych silnikami elektrycznymi o różnych parametrach. Na warszawskich ulicach można zauważyć coraz więcej jednośladów, które wyglądają jak rowery, lecz często nimi nie są – zwłaszcza gdy użytkownicy korzystają wyłącznie z manetki gazu do przyspieszania.
Prawo jasno definiuje, czym jest rower: „rower – to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”.
Tymczasem wiele popularnych elektrycznych jednośladów wykracza poza te normy – mają mocniejszy silnik lub pozwalają na jazdę bez pedałowania, co kwalifikuje je jako motorowery. Niestety, nie wszyscy ich użytkownicy zdają sobie sprawę z obowiązków prawnych związanych z takim pojazdem.
Jak legalnie poruszać się elektrycznym motorowerem w Warszawie
Jeśli Twój elektryczny pojazd ma silnik o napięciu powyżej 48 V lub mocy większej niż 250 W albo potrafi rozwijać prędkość powyżej 25 km/h i jest wyposażony w manetkę gazu, musisz spełnić kilka warunków, by legalnie nim jeździć po drogach publicznych:
- zarejestrować pojazd i posiadać dowód rejestracyjny oraz tablicę rejestracyjną;
- wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;
- posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania – dla osób pełnoletnich wystarczy prawo jazdy kategorii B, a dla młodszych (powyżej 14 lat) lub tych bez prawa jazdy kat. B – prawo jazdy kategorii AM.
Niespełnienie tych wymogów może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi i zagrożeniem bezpieczeństwa na drodze.
Podczas ostatnich działań policjanci ze stołecznego Wydziału Ruchu Drogowego skontrolowali dokładnie 210 takich pojazdów. Nałożyli aż 66 mandatów na kwotę przekraczającą 7 tysięcy złotych. Jeden z „rowerów elektrycznych” został wycofany z ruchu ze względu na niespełnianie wymogów technicznych.
„Osoby kierujące takimi jednośladami niekiedy nie stosują się do obowiązujących przepisów, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego” – podkreślają funkcjonariusze KSP.
To jasny sygnał dla wszystkich użytkowników elektrycznych jednośladów w Warszawie: warto znać przepisy i dbać o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu.
Na podst. KSP Warszawa
Autor: krystian