Modernizacja dawnego dworca kolejki wilanowskiej przyspiesza i budzi nadzieje mieszkańców

3 min czytania
Modernizacja dawnego dworca kolejki wilanowskiej przyspiesza i budzi nadzieje mieszkańców


W Wilanowie trwa dynamiczna modernizacja dawnego dworca kolejki wąskotorowej, która nie tylko przywraca blask zabytkowemu budynkowi, ale także tworzy nową przestrzeń kulturalną i społeczną dla mieszkańców. To inwestycja z duszą, łącząca historię z nowoczesnością.

  • Wilanów ożywia dawny dworzec kolejki – zobacz, jak zmienia się serce dzielnicy
  • Historia kolejki wilanowskiej – jak wyglądała podróż do Wilanowa sprzed ponad wieku
  • Dawny dworzec jako świadek historii Wilanowa – poznaj jego wyjątkową architekturę

Wilanów ożywia dawny dworzec kolejki – zobacz, jak zmienia się serce dzielnicy

Na placu budowy dawnego dworca kolei wilanowskiej pojawili się wczoraj Radni z Komisji Inwestycji i Finansów oraz Komisji Architektury i Ładu Przestrzennego Rady Dzielnicy Wilanów. Towarzyszyli im Burmistrz Ludwik Rakowski oraz jego Zastępca Marek Kwiatkowski, którzy osobiście sprawdzali postępy prac.

„To ważna inwestycja, która przywraca świetność wyjątkowemu miejscu - tworząc przestrzeń służąca mieszkańcom – kulturalną, społeczną, pełną historii Wilanowa.”

Modernizacja ma na celu nie tylko odrestaurowanie zabytkowego obiektu, ale też przekształcenie go w miejsce spotkań i wydarzeń, które podkreślą lokalny charakter tej części Warszawy. Dawny dworzec stanie się centrum aktywności, gdzie historia spotka się z teraźniejszością.

Historia kolejki wilanowskiej – jak wyglądała podróż do Wilanowa sprzed ponad wieku

Kolejka wąskotorowa do Wilanowa powstała w 1891 roku i przez wiele lat była jednym z najważniejszych środków transportu na południu Warszawy. Pierwsza stacja znajdowała się na placu Unii Lubelskiej przy rogatce belwederskiej. Pociągi kursowały co dwie godziny między 9:00 a 21:00, zatrzymując się na dziesięciu stacjach, m.in. na Sielcach, Czerniakowie i oczywiście w Wilanowie.

Linia początkowo łączyła Warszawę z Wilanowem, by później zostać przedłużoną aż do Piaseczna i Grójca. Wagony miały wersje letnie i zimowe, a rozstaw szyn zmieniał się z 800 mm na 1000 mm.

Kolejka nie była jedynie atrakcją turystyczną – odegrała znaczącą rolę w rozwoju okolicznych terenów. Transportowała zarówno pasażerów, jak i towary; przy trasie działały ważne cegielnie wspierające rozwój regionu.

Niestety I wojna światowa przyniosła zniszczenia infrastruktury stacji kolejowych. W 1937 roku tramwaj elektryczny uruchomiony na tej samej trasie zaczął wypierać kolejkę. Ostatni pociąg odjechał 19 lipca 1957 roku, a ostatni fragment linii Wilanów–Iwiczna został zamknięty w 1971 roku.

Dawny dworzec jako świadek historii Wilanowa – poznaj jego wyjątkową architekturę

Budowany w 1926 roku dworzec wyróżnia się stylem dworkowym zaprojektowanym przez Konstantego Jakimowicza. Mieścił kasy biletowe oraz letnią poczekalnię, a boczne skrzydła przeznaczono na mieszkania dla pracowników kolejki.

Od lat 70. XX wieku budynek służył jako poczta, jednak dziś wraca do swojej pierwotnej roli – jako symbol dawnej komunikacji i punkt odniesienia dla mieszkańców Wilanowa.

Źródło: “Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny światowej”, Sochaczew 2019, wydawnictwo Stacja Muzeum

Na podst. UM Wilanów

Autor: krystian