Budowa metra na Bemowie w Warszawie nabiera tempa, mimo zimowych warunków. Trwają intensywne prace nad trzema nowymi stacjami oraz stacją techniczno-postojową, co z pewnością ucieszy mieszkańców tej części stolicy. Jakie postępy udało się osiągnąć do tej pory?
- Postępy na budowie stacji Chrzanów i Lazurowa
- Stacja techniczno-postojowa Karolin w budowie
- Finansowanie budowy metra w Warszawie
Postępy na budowie stacji Chrzanów i Lazurowa
Na budowie stacji Chrzanów trwają intensywne prace. Tarcza TBM Anna, która drąży tunel w kierunku nowej stacji Lazurowa, pokonała już ponad połowę swojej trasy, układając 1,1 tysiąca pierścieni obudowy tunelu. Obecnie znajduje się około 700 metrów za stacją Chrzanów, a łączny dystans, który udało się jej wydrążyć, wynosi już 1800 metrów. Jej koleżanka, tarcza Krystyna, również nie próżnuje, osiągając 1200 metrów i układając 750 tubingów.
Na stacji Chrzanów betonowane są ściany wyjść oraz słupy na podziemnych poziomach. Widać już konstrukcję schodów, które będą prowadzić na powierzchnię. Z kolei na przystanku Lazurowa zakończono budowę ścian szczelinowych oraz płyty dennej, a pod ziemią powstają słupy konstrukcyjne.
Stacja techniczno-postojowa Karolin w budowie
Warto również zwrócić uwagę na postępy w budowie stacji techniczno-postojowej Karolin. To miejsce, gdzie będą serwisowane pociągi metra, zyskuje coraz bardziej wyraźne kontury. Zakończono już przebudowę fragmentu linii wysokiego napięcia, co umożliwiło rozpoczęcie budowy kolejnych obiektów. W niektórych budynkach trwają prace wykończeniowe, a w przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, które umożliwią pracownikom przeprowadzanie przeglądów pociągów.
Na terenie stacji techniczno-postojowej ułożono już 30 proc. rozjazdów oraz 12 proc. torów, co świadczy o dynamicznym postępie prac. Widać również konstrukcję nastawni, z której będzie sterowany ruch pociągów na STP.
Finansowanie budowy metra w Warszawie
Odcinek 3 oraz stacja techniczno-postojowa Karolin mają łącznie prawie 4 km długości i będą obejmować trzy stacje pasażerskie: Karolin, Chrzanów oraz Lazurowa. Całość ma być gotowa w 2026 roku. Warto podkreślić, że Metro Warszawskie otrzymało ponad miliard złotych z funduszy unijnych na dokończenie budowy drugiej linii metra. Całkowity koszt projektu, obejmującego budowę ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup taboru, wynosi ponad 3 miliardy złotych.
Jak widać, prace nad budową metra na Bemowie idą pełną parą, a mieszkańcy mogą z niecierpliwością oczekiwać na zakończenie tego ważnego projektu, który z pewnością poprawi komunikację w stolicy.
Według informacji z: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy