Kwestie formalne związane z zakupem mieszkania

Zakup mieszkania to poważna inwestycja na długie lata. Aby cieszyć się własnymi czterema kątami, musimy dopełnić wszelkich formalności i sprawdzić pewne aspekty. Jakie kwestie formalne są związane z zakupem mieszkania? Jakich formalności musimy dokonać przed podpisaniem umowy? Co powinniśmy sprawdzić przed zakupem?

Księga wieczysta

Decydując się na zakup mieszkania z rynku wtórnego, jedną z pierwszych rzeczy, jakie powinniśmy sprawdzić, jest sprawdzenie księgi wieczystej. Na jej podstawie możemy sprawdzić, czy mieszkanie, które planujemy zakupić, nie ma obciążonej hipoteki, poprzez kredyt, zadłużenie lub egzekucję komorniczą.

Umowa przedwstępna

Decydując się na zakup mieszkania z rynku wtórnego, powinniśmy podpisać umowę przedwstępną, jest to dokument, w którym kupujący i sprzedający zobowiązują się, że w przyszłości zawrą przyrzeczoną umowę sprzedaży. Podczas podpisywania umowy przedwstępnej najczęściej osoba planująca kupić mieszkanie wpłaca zaliczkę lub zadatek, o który później będzie pomniejszona kwota zakupu mieszkania. Najczęściej umowa przedwstępna jest zawierana na okres od dwóch do trzech miesięcy. Warto pamiętać, że w przypadku starania się o kredyt hipoteczny, bank będzie wymagał od nas posiadania umowy przedwstępnej.

Umowa rezerwacyjna

Decydując się na zakup nowego, gotowego mieszkania w Warszawie lub w innym mieście najczęściej będziemy podpisywać z deweloperem umowę rezerwacyjną. Jest ona zawierana w momencie podjęcia decyzji o zakupie konkretnego lokalu mieszkalnego i oczekiwania na decyzję kredytową. Umowa gwarantuje, że deweloper zarezerwował dla nas mieszkanie i nie może do czasu rozwiązania spraw związanych z przyznaniem kredytu sprzedać go innej osobie.

Kredyt hipoteczny

Jeśli zdecydujemy się na finansowanie zakupu mieszkania poprzez kredyt hipoteczny, musimy w banku przedstawić kilka dokumentów. Należą do nich m.in. umowa o pracę, zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości dochodów, wyciąg z konta bankowego za kilka miesięcy wstecz, zaświadczenie o odprowadzanych składkach ZUS.

Akt notarialny

Jeśli otrzymamy pozytywną decyzję od banku dotyczącą kredytu hipotecznego, będziemy mogli podpisać z właścicielem lub deweloperem umowę sprzedaży. Na podstawie umowy przyrzeczonej zostaje przeniesiona własność zakupionego mieszkania. Umowa podpisywana jest u notariusza. Jeśli zdecydujemy się na zakup mieszkania z rynku wtórnego, w dniu podpisywania aktu notarialnego, będziemy musieli uiścić również 2% podatek od czynności cywilnoprawnych. Aby uniknąć podatku od czynności cywilnoprawnych, warto wziąć pod uwagę gotowe mieszkania w Warszawie lub innym mieście.

Odbiór mieszkania

Kupując mieszkanie od dewelopera, po podpisaniu umowy, w momencie, gdy nasze mieszkanie będzie gotowe do odbioru, czekają nas jeszcze formalności związane z odbiorem technicznym. Odebranie nieruchomości związane jest ze sporządzeniem protokołu zdawczo-odbiorczego, w którym zawarte są uwagi dotyczące stanu mieszkania. Do odbioru technicznego warto wcześniej się przygotować lub skorzystać z usług specjalistycznych firm. Ważne jest sprawdzenie powierzchni i układu mieszkania, prawidłowości wykonania ścian i podłóg. Warto zwrócić uwagę na okna, drzwi, kaloryfery oraz sanitariaty. Na odbiór warto zabrać ze sobą umowę i suplement, a także niezbędne narzędzia tj. poziomica, dalmierz, notatnik, telefon z aparatem.

Materiał powstał we współpracy z portalem RynekPierwotny.pl