Tramwaje wracają na pętlę Banacha - Grójecka znów z dwiema jezdniami

W rejonie Ochoty ruch nabiera oddechu: węzeł przy skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i Banacha zmienia organizację, a część tramwajowych połączeń wraca na swoje trasy. W Warszawie prace przy trasie do Dworca Zachodniego wkraczają w kolejny etap, co ma ułatwić przesiadki i dojazd do szpitala oraz kampusu uniwersyteckiego. Mimo otwarć, ekipy budowlane będą jeszcze pracować przy chodnikach i krótkich zamknięciach pasów. To widoczny fragment większego planu, który ma połączyć Ochotę z centrum i południowymi dzielnicami.
- Co zmieni się na pętli Banacha i w najbliższych ulicach
- Jak budowa trasy do Dworca Zachodniego zmienia układ komunikacyjny Warszawy
Co zmieni się na pętli Banacha i w najbliższych ulicach
Od soboty 6 grudnia tramwaje znów dojeżdżają do pętli Banacha. To oznacza przywrócenie stałych tras dla kilku linii - po blisko dziewięciu miesiącach na Banacha wraca linia 14, a na tę sama pętlę skierowana zostanie też linia 7. Linia 25 zostanie wydłużona do Banacha, natomiast krótsze kursy linii 1 kończyć się będą właśnie na tej pętli; dłuższe kursy tej linii pozostają skierowane do pętli P+R Al. Krakowska. Trasy 9 i 15 nie ulegają zmianie.
Dla kierowców oznacza to przywrócenie dojazdu ulicą Stefana Banacha do skrzyżowania z ul. Grójecką i ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. - obie jezdnie będą dostępne. Zakończenie zasadniczych prac przy węźle rozjazdowym pozwala też oddać drugą jezdnię ul. Grójeckiej. Na krótkich odcinkach wciąż prowadzone będą roboty przy chodnikach i drogowcy zamkną prawe pasy - ruch odbywać się będzie po warstwie wiążącej asfaltu. Na przykład na jezdni Banacha w stronę Grójeckiej prawy pas będzie zamknięty, a kierowcy będą mieli pasy do jazdy prosto i w prawo oraz do skrętu w lewo. Przed skrzyżowaniem Grójecką w stronę alei Krakowskiej ruch poprowadzono trzema pasami.
Autobusy też wracają na swoje trasy - na stałe w tym rejonie pojadą ponownie linie 136, 172 i 186. Nadal na objazdach pozostaną m.in. 154, 157, 167, 208, 414, 521 oraz N01.
Jak budowa trasy do Dworca Zachodniego zmienia układ komunikacyjny Warszawy
Prace przy trasie tramwajowej do Dworca Zachodniego obejmują elementy nietypowe dla stolicy - powstanie pierwszy w Warszawie tunel tramwajowy, a węzeł rozjazdowy na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. jest już gotowy. W ostatnich tygodniach testowano nowe łuki torów w kierunku Banacha i przeprowadzono próby dojechania tramwajów do pętli przy szpitalu; naprawiono też przejazd torowy przy ul. Pawińskiego, co poprawiło komfort jazdy kierowców.
W rejonie tunelu, pod Parkiem Pięciu Sióstr, wykonano ponad połowę płyty dennej tunelu. W ramach rozbudowy stacji Warszawa Zachodnia otwarto także nowe przejście podziemne - fragment funkcjonuje już jako element przyszłego podziemnego przystanku tramwajowego. Pierwszy tramwaj ma dojechać bezpośrednio do Dworca Zachodniego w II połowie 2026 r.
Inwestycja jest częścią szerszego planu łączenia Woli, Ochoty, Mokotowa i Wilanowa obwodową trasą tramwajową. Na innych odcinkach roboty postępują - jeszcze w grudniu pasażerowie pojadą nowym fragmentem torów na Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości, toczy się projektowanie odcinka wzdłuż Rostafińskich, a postępowanie przetargowe dotyczy etapu od Dworca Zachodniego do ul. Kasprzaka. Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa - Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Całkowity koszt projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.
Mieszkaniec poranny i popołudniowy - co warto wiedzieć
Dla codziennych dojazdów zmiany oznaczają realne ułatwienia: krótsze dojścia do tramwaju przy szpitalu i kampusie, lepsze połączenia z Dworcem Zachodnim w perspektywie uruchomienia tunelu oraz przywrócone pasy na Grójeckiej, co ma rozładować lokalne zatory. Jednocześnie warto liczyć się z drobnymi utrudnieniami przez kolejne tygodnie - roboty przy chodnikach i krótkie zamknięcia prawych pasów mogą powodować chwilowe zwężenia i krótkie opóźnienia autobusów. Mieszkańcom przydatne będą informacje o trasach autobusów, bo niektóre linie nadal kursują objazdami, a inne wróciły na standardowe przebiegi. Poprawa przepustowości skrzyżowania to jednak krok, który powinien ułatwić dojazd do placówek służby zdrowia i skrócić przesiadki w kierunku centrum.
na podstawie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Autor: krystian

