Nowe AED w Warszawie - 217 defibrylatorów trafi do autobusów, radiowozów i placówek

2 min czytania
Nowe AED w Warszawie - 217 defibrylatorów trafi do autobusów, radiowozów i placówek

Na warszawskich peronach, w autobusach i w posterunkach coraz częściej będzie można zobaczyć żółte skrzynki z defibrylatorami. Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa realizuje projekt, który ma skrócić czas dostępu do pomocy przy zatrzymaniu krążenia i oswajać mieszkańców z urządzeniem, które “mówi” do użytkownika. W praktyce zmiany mają pojawić się w przestrzeni miejskiej i w instytucjach — od komunikacji po szkoły.

  • Jak projekt AED-y dla Warszawy ma zmienić system pierwszej pomocy
  • Gdzie w Warszawie już stanęły urządzenia i co dalej

Jak projekt AED-y dla Warszawy ma zmienić system pierwszej pomocy

W ramach projektu AED-y dla Warszawy Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa zakupiło 217 automatycznych defibrylatorów zewnętrznych — inwestycja kosztowała 709 tysięcy złotych. Urządzenia są zaprojektowane tak, by nawet osoba bez medycznego przeszkolenia mogła przeprowadzić defibrylację dzięki poleceniom głosowym i wizualnym. To istotne, bo szybkie użycie AED zwiększa szanse przeżycia przy nagłym zatrzymaniu krążenia.

Dodatkowo SCB doposażyło miejskie instytucje na podstawie zgłoszeń od burmistrzów dzielnic — zakupiono tam kolejne 149 defibrylatorów, które trafiły do szkół, przedszkoli, bibliotek i miejsc spotkań seniorów. Wszystko to wpisuje się w budowę bardziej zintegrowanego systemu ratownictwa w mieście.

Gdzie w Warszawie już stanęły urządzenia i co dalej

Część AED zostało rozlokowanych w komunikacji miejskiej. 100 urządzeń trafi do radiowozów Straży Miejskiej, a Miejskie Zakłady Autobusowe otrzymają sprzęt przeznaczony do montażu w autobusach elektrycznych i gazowych — łącznie w pojazdach z zajezdni Woronicza, Kleszczowa, Ostrobramska, Stalowa i Płochocińska. Kolejne 17 defibrylatorów trafi do ekspedycji tramwajowych, wymienionych według lokalizacji.

Na mapie dostępnej w Miejskim Centrum Kontaktu Warszawa 19115 widnieje obecnie 517 AED zgłoszonych w mieście. Mieszkańcy mogą tam zgłosić nowe urządzenie — po weryfikacji zostanie dopisane do mapy i udostępnione innym.

W planach na przyszły rok jest dalsze rozlokowanie sprzętu w Warszawskim Transporcie Publicznym: w budżecie obywatelskim mieszkańcy wskazali zakup i montaż 46 urządzeń za niemal 420 tys. zł dla radiowozów nadzoru ruchu ZTM i Tramwajów Warszawskich oraz ekspedycji MZA i Tramwajów.

Praktyczne uwagi i lokalny kontekst W przestrzeni miejskiej dostępność AED to nie tylko kwestia sprzętu, lecz także znajomości procedury i czasu reakcji. Kierowcy autobusów przejdą szkolenia okresowe z obsługi defibrylatorów, a oznaczenie miejsc z AED oraz mapa w systemie 19115 ułatwiają szybkie zlokalizowanie najbliższego urządzenia. Dla mieszkańca to realna zmiana - większa gęstość AED na peronach, w pojazdach i placówkach publicznych skraca dystans między zdarzeniem a ratunkiem. Warto zapamiętać, gdzie stoją urządzenia w najbliższej okolicy i nie bać się z nich korzystać; defibrylatory prowadzą użytkownika krok po kroku.

na podstawie: UMS Warszawa.

Autor: krystian