Nowy plan miejscowy dla Odolan — więcej zieleni i przestrzeni publicznej

W stolicy ruszyły konsultacje dotyczące projektu miejscowego planu zagospodarowania dla Odolan; to szansa na przekucie postindustrialnych terenów w tereny usługowe, rekreacyjne i mieszkalne przy zachowaniu niskiej gęstości zabudowy. Warszawski ratusz stawia na zieleń i infrastrukturę publiczną, a mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi w wyznaczonym terminie.
- Plan miejscowy dla Odolan
- Co się zmieni i kto skorzysta
Plan miejscowy dla Odolan
Projekt obejmuje ponad 158 ha w południowo‑zachodniej części Woli i ma uporządkować teren dotąd silnie przekształcany przez przemysł i kolej. Dokument wyznacza m.in. blisko 49,5 ha pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną (w tym ok. 17,3 ha nowych terenów) oraz 24,5 ha dla usług (ok. 10 ha nowych). Z planu wynika także zwiększenie powierzchni przeznaczonej na zieleń — około 7 ha (z czego ok. 6,1 ha to nowe tereny) — oraz wydzielenie blisko 10 ha na usługi publiczne.
“To bardzo ważny moment dla rozwoju Woli. Dzięki bardzo dobrej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz spółkami kolejowymi… udało nam się doprowadzić do zdjęcia klauzuli kolejowego terenu zamkniętego” — powiedziała Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.
Co się zmieni i kto skorzysta
Południowa część obszaru, wokół ulic Grodziskiej i Gniewkowskiej, to dziś tereny składowe i kolejowe; plan przewiduje tam dodatkowe miejsce na infrastrukturę społeczną — szkołę, przedszkole, żłobek, placówkę zdrowia czy obiekty kultury oraz zieleń. W dokumencie wyznaczono też około 45 ha pod drogi publiczne i plac (ok. 22 ha nowych terenów), co ma poprawić układ komunikacyjny. Zmiany uwzględniają fakt, że południowy fragment leży w korytarzu wymiany powietrza, więc dopuszczono mniejszą gęstość zabudowy i większy udział zieleni.
“To absolutnie historyczny moment, dzięki któremu zostaną rozwiązane problemy urbanistyczne Odolan. Obecnie mieszka tam nawet ok. 30 tys. mieszkańców, a szacujemy, że wkrótce będzie to nawet 60 tys. osób” — zauważył Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.
Prace nad planem trwały od 2011 roku, były dwukrotnie wyłożone, a kluczowym przełomem było wyłączenie części działek z terenów zamkniętych kolei po decyzji ministra infrastruktury w marcu tego roku. Jak mówił przedstawiciel PKP, Alan Beroud, spółka wspiera ratusz w przekształcaniu tych terenów w tkankę miejską.
Terminy konsultacji: dyskusja publiczna odbędzie się 20 listopada, a uwagi można zgłaszać do 18 grudnia.
na podstawie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Autor: krystian

