Nowe przejście przez Marszałkowską przy Złotej łączy serce Śródmieścia

2 min czytania
Nowe przejście przez Marszałkowską przy Złotej łączy serce Śródmieścia

W centrum Warszawy otwarto kolejną pieszą przeprawę, która ma ułatwić poruszanie się między kluczowymi punktami Śródmieścia. Nowe przejście przy ul. Złotej wprowadza bezpośrednie połączenie z muzeami, placami i remontowanymi kwartałami, a w planach są następne „zebry”. Reporter obserwował, jak zmienia się układ pieszy w rejonie Pałacu Kultury i Nauki.

  • Nowe Centrum Warszawy łączy kwartały
  • Zmiany w Śródmieściu Warszawy

Nowe Centrum Warszawy łączy kwartały

Otwarte przejście przez ul. Marszałkowską w osi ul. Złotej to już siódma naziemna przeprawa wyznaczona w ramach programu Nowe Centrum Warszawy. Ma skrócić drogę do Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Pałacu Kultury i Nauki oraz na plac Centralny, a także połączyć ten fragment z przebudowywanym kwartałem Złota‑Zgoda i ulicami Bracką i Chmielną.

“Otwieramy przejście przez ul. Marszałkowską przy ul. Złotej – to spore ułatwienie dla mieszkańców Śródmieścia i tych wszystkich, którzy odwiedzają Nowe Centrum Warszawy i z niego korzystają”
Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy

Przejście ma też walor sieciowy: ma stać się fragmentem nowej osi pieszej łączącej plac Powstańców Warszawy, plac Pięciu Rogów i dalej w kierunku placu Trzech Krzyży.

Zmiany w Śródmieściu Warszawy

Prace obejmują nie tylko nowe „zebry”. Ulica Złota jest przebudowywana jako element większego planu — w ramach modernizacji kwartalu projekt przewiduje m.in. ponad 160 nowych drzew, skwery, place i park linearny zakończony fontanną przy pasażu Wiecha. Roboty toczą się także na ul. Zgoda, Sienkiewicza, Jasnej i Moniuszki.

W budowie jest kolejne przejście przez ul. Marszałkowską na wysokości ul. Sienkiewicza, które ma zostać udostępnione po zakończeniu modernizacji tej ulicy. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje też koncepcję przejścia przez Aleje Jerozolimskie w osi ul. Brackiej — trwa przetarg na wybór projektanta, a docelowa instalacja ma być wyposażona w sygnalizację świetlną.

Program nowych przepraw trwa od kilku lat: pierwsze pojawiły się w 2020 roku przy rondzie Czterdziestolatka, kolejne w 2022 przy rondzie Dmowskiego, a miasto zapowiada dalsze zmiany, które mają upodmiotowić ruch pieszy i rowerowy w ścisłym centrum.

na podstawie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Autor: krystian