„Nino” triumfuje na 41. Warszawskim Festiwalu Filmowym

3 min czytania
„Nino” triumfuje na 41. Warszawskim Festiwalu Filmowym

Na ekranie opowieść o człowieku, który musi zmierzyć się z najtrudniejszym wyzwaniem życia. W Warszawie jury przyznało nagrodę główną filmowi pełnemu subtelności, a sceny z Paryża zyskały serca widzów i krytyków. Festiwal pokazał ponad osiemdziesiąt premier i potwierdził swoje miejsce w jesiennym kalendarzu filmowym stolicy.

Podczas ceremonii zamknięcia 41. edycji festiwalu najwyższe wyróżnienie - Warsaw Grand Prix - otrzymał francuski film „Nino” w reżyserii Pauline Loquès. Obraz został uhonorowany nagrodą pieniężną w wysokości 100 000 zł, ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy. W głównej roli występuje Théodore Pellerin jako młody mężczyzna, któremu lekarze stawiają poważne diagnozy i nakazują wykonanie dwóch ważnych zadań, prowadzących go przez zakamarki Paryża i własnej tożsamości.

  • Nagroda główna i głos jury
  • Pozostałe nagrody konkursowe na Warszawskim Festiwalu Filmowym
  • Liczby, publiczność i miejskie wsparcie

Nagroda główna i głos jury

“Główna nagroda trafia do dzieła o wielkiej subtelności. Unikając banałów, historia rozwija się z empatią wobec bohatera i zaskoczeniem dla widza, z czułością ukazując młodego mężczyznę, który staje w obliczu kresu własnego życia”

Tak werdykt uzasadniło jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Lone Scherfig, Joanna Szymańska, Václav Marhoul, Anatol Schuster, Volodymyr Yatsenko. Doceniono tu delikatne prowadzenie narracji i aktorską wrażliwość, która nadała filmowi emocjonalny ciężar bez uciekania w patos.

Pozostałe nagrody konkursowe na Warszawskim Festiwalu Filmowym

Wyróżnienia rozeszły się po całym programie festiwalu. Za reżyserię uhonorowano film „Nasze dziewczęta” (Our girls / Voor de meisjes) w reżyserii Mike’a van Diema (produkcje: Niderlandy / Austria / Belgia). Nagrodę specjalną otrzymała główna obsada filmu „Dom dobry” - Agata Turkot i Tomasz Schuchardt - za odwagę i precyzję, które w połączeniu z reżyserią Wojtka Smarzowskiego przemieniły trudny, brutalny materiał w pełen napięcia dramat psychologiczny.

W konkursie 1-2, poświęconym pierwszym i drugim filmom pełnometrażowym, przyznano wyróżnienie filmowi „Tańcowi lisów” Valerego Carnoya, natomiast statuetka w tej sekcji powędrowała do „Omahy” Cole’a Webleya. Wśród filmów dokumentalnych zwyciężyli Jamie i Gabriela Silverman z obrazem „Szpiedzy wśród nas”.

Krótkie metraże także zyskały swoje nagrody: Grand Prix w konkursie filmów krótkometrażowych otrzymał film „Koniec” Warda Kayyala; najlepszym krótkim filmem aktorskim ogłoszono „Mundurek” Martina Z; najlepszą krótką animacją uznano „Paradais” Matei Radic; a w kategorii dokumentu krótkometrażowego triumfował „Złapanych w kadrze” Shaobo Chena. Publiczność sekcji Konfrontacje obdarowała nagrodą film „Anioł stróża” Aziza Ansariego.

Liczby, publiczność i miejskie wsparcie

Program 41. edycji obejmował 112 filmów pełnometrażowych i 56 krótkometrażowych, wśród nich ponad 80 premier, co podkreśla intensywność i różnorodność festiwalowych pokazów. Organizatorzy przypominają, że wydarzenie jest współfinansowane przez m.st. Warszawa, co umożliwia prezentację szerokiego spektrum kinowych debiutów i produkcji międzynarodowych.

Dla stolicy to kolejny festiwalowy tydzień pełen rozmów o kinie, a także pokaz siły małych i dużych form filmowych - od kameralnych dramatów po eksperymentalne krótkie metraże.

na podstawie: UMS Warszawa.

Autor: krystian