SKM w Warszawie świętuje 20 lat - od dwóch składów do 60 przystanków

3 min czytania
SKM w Warszawie świętuje 20 lat - od dwóch składów do 60 przystanków

20 lat po pierwszym kursie SKM‑ki z Warszawy Zachodniej do Falenicy pociągi przewiozły ponad 324 mln osób; dziś spółka ma 47 składów i dociera do peryferii metropolii.

  • Zobacz jak SKM zmienia Warszawę
  • Poznaj nowe trasy SKM i gdzie dziś dojeżdża
  • Zwróć uwagę na rolę torów i decyzje ZTM

Zobacz jak SKM zmienia Warszawę

Szybka Kolej Miejska ruszyła 3 października 2005 roku pierwszym kursem z Warszawy Zachodniej do Falenicy. Start był skromny - jedna linia, 14 przystanków i dwa pociągi, z których jeden był wypożyczony. Dziś siatka wygląda inaczej: 60 przystanków, 47 nowoczesnych składów i codzienne połączenia na pięciu liniach, z których korzystają setki tysięcy osób.

SKM działa w ramach jednego systemu biletowego Warszawskiego Transportu Publicznego, co ułatwia przesiadki między pociągiem, metrem, tramwajem i autobusami. Taka spójność jest jednym z argumentów podnoszonych przy wyborze miejsca zamieszkania przez osoby, które chcą mieć szybki dojazd do miasta.

W czasie mojej prezydentury liczba przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej powiększyła się o 20 kolejnych – dziś jest ich już 60. Kupiliśmy również 21 nowoczesnych pociągów Impuls – teraz tabor SKM liczy 47 pojazdów. Ale inwestycje w warszawską kolej miejską to również remonty starszych składów – z myślą o bezpieczeństwie i komforcie podróżnych — Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy

Poznaj nowe trasy SKM i gdzie dziś dojeżdża

W ostatnich latach przewoźnik rozwinął ofertę poza granicami miasta, uruchamiając m.in. połączenia do Piaseczna i do Zegrza. Linie SKM obsługują dziś także: Piaseczno, Pruszków, Otwock, Sulejówek Miłosna, Legionowo, Radzymin oraz Zegrze Południowe. Te połączenia docierają przez warszawskie osiedla i często są skorelowane ze stacjami metra oraz innymi środkami transportu.

Kiedy spojrzymy na mapę widzimy, że linie SKM są niczym „sięgacz”, bo docierają do obszarów peryferyjnych i słabiej zagospodarowanych. Bliskość przystanków SKM to atut, którym mieszkańcy kierują się również przy wyborze miejsca zamieszkania — Maria Wasiak, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej

Dla pasażerów oznacza to więcej opcji dojazdu do pracy czy na uczelnię bez konieczności korzystania z samochodu. Na 20. rocznicę, w porannych kursach 3 października, podróżnych witały drobne upominki i jubileuszowe niespodzianki.

Zwróć uwagę na rolę torów i decyzje ZTM

Rozwój SKM zależy nie tylko od chęci przewoźnika, lecz także od przepustowości torów zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. To na podstawie dostępnej przepustowości Zarząd Transportu Miejskiego podejmuje decyzje o uruchamianiu nowych relacji i rozszerzaniu rozkładu. Dlatego zwiększanie możliwości infrastrukturalnych - modernizacje szlaków i lepsze wykorzystanie istniejących linii - pozostaje warunkiem dalszego rozwoju sieci.

W praktyce oznacza to współpracę miasta, ZTM i PKP PLK oraz planowanie taboru i rozkładów w perspektywie metropolitalnej. SKM zatrudnia dziś ponad sto osób na stanowiskach maszynisty i eksploatacji, co pokazuje skalę rozwoju od czasu startu spółki.


SKM za 20 lat przeszła drogę od eksperymentu do stałego filaru transportu w aglomeracji. Dalsze rozszerzenia będą zależeć zarówno od inwestycji w tabor i przystanki, jak i od decyzji o przepustowości torów, które zapadają w urzędach odpowiedzialnych za transport w mieście.

na podstawie: UMS Warszawa.

Autor: krystian