Najlepsze miasto świata Opera o Warszawie debiutuje w Teatrze Wielkim

Spektakl oparty na książce Grzegorza Piątka o powojennej odbudowie stolicy ma premierę 19 września 2025 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej; to pełnoskalowa produkcja z Sinfonią Varsovią i chórem teatru.
- Zobacz jak Warszawa ożywa na scenie Teatru Wielkiego
- Poczuj dźwięk miasta i skalę realizacji
- Pomyśl o Warszawie inaczej i poczuj historyczne przesłanie
Zobacz jak Warszawa ożywa na scenie Teatru Wielkiego
Opera powstała na motywach publikacji Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949 i skupia się na opowieści o mieście podźwigniętym z ruin. Libretto Beniamina M. Bukowskiego splata dokumenty, wypowiedzi polityków, język urbanistów i gwar uliczny. W centrum dramatu są dwie kobiece postacie — polska architektka wzorowana na Helenie Syrkus i amerykańska dziennikarka Anne Louise Strong — których losy krzyżują się na tle zniszczonej Warszawy.
Pomysłodawcą i kuratorem projektu jest Jarosław Trybuś. Dzieło zostało przygotowane w koprodukcji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Sinfonii Varsovii i finansowane przez miasto Warszawa. Premiera otworzy 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień.
Poczuj dźwięk miasta i skalę realizacji
Muzykę skomponował Cezary Duchnowski, który łączy orkiestrę, chór i elektronikę, by oddać kontrast zniszczenia i nadziei. W inscenizacji wykorzystano maksymalnie technologię sceny Teatru Wielkiego — zapadnie, obrotówki i kasetony — co daje realizatorom możliwość szerokiego użycia przestrzeni budynku, który sam był świadkiem odbudowy zakończonej w 1965 roku.
“Dla mnie miasto to także dźwięk – echo kroków, huk maszyn, cisza ruin. Chciałem, aby ta opera brzmiała jak Warszawa odbudowująca się z gruzów” — Cezary Duchnowski
W obsadzie i realizacji bierze udział także chór Teatru Wielkiego, któremu dyrekcja przypisuje rolę niemal solową. Boris Kudlička, dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, podkreśla skalę przedsięwzięcia i wykorzystanie całej machiny scenicznej.
“Jest to pełnoskalowa produkcja, w której pozwoliliśmy sobie na ponadstandardowe wykorzystanie przestrzeni Teatru Wielkiego. Wykorzystujemy całą technologię sceny – od zapadni i obrotówek, po kasetony – dając realizatorom możliwość pełnego pokazania serca teatru, całej jego machiny. W spektaklu bierze udział także chór Teatru Wielkiego, który można uznać za jednego z solistów tego przedstawienia” — Boris Kudlička
Pomyśl o Warszawie inaczej i poczuj historyczne przesłanie
Twórcy podkreślają, że opera jest nie tylko przypomnieniem faktów historycznych, lecz także refleksją nad odpowiedzialnością i determinacją ludzi, którzy odbudowali stolicę. Reżyserka Barbara Wiśniewska mówi o osobistym związku z miastem i o tym, jak blisko było do jego utraty.
“Jestem warszawianką, a Warszawa jest dla mnie domem. Uderzyło mnie, jak niewiele brakowało, by to miasto zniknęło na zawsze. A jednak wspólnym wysiłkiem udowodniono, że niemożliwe jest możliwe” — Barbara Wiśniewska
Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, wskazuje, że proces tworzenia tej opery trwał cztery lata i wymagał współpracy wielu instytucji oraz specjalistów.
“To dla nas ogromny zaszczyt i źródło wzruszenia, bo proces tworzenia opery trwał aż cztery lata i od początku wymagał nie tylko wiary, lecz także determinacji. Opowieść o Warszawie – mieście, które zawsze wzbudza emocje i zainteresowanie – mogła powstać dzięki wyjątkowej współpracy wielu instytucji, profesjonalistów i ludzi oddanych tej idei. W pewnym sensie przygotowania do premiery stały się symbolicznym odzwierciedleniem samej historii odbudowy stolicy – dzieła wspólnego wysiłku, współdziałania i odpowiedzialności za przyszłość miasta” — Aldona Machnowska-Góra
Spektakl będzie można zobaczyć w gmachu Teatru Wielkiego podczas premiery 19 września 2025 r. — wydarzenie stanowi rozpoczęcie festiwalu Warszawska Jesień i wpisuje się w obchody 80. rocznicy rozpoczęcia odbudowy Warszawy.
na podstawie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Autor: krystian