Dlaczego leśne przedszkole to świetna opcja dla aktywnych maluchów? Odkrywamy korzyści natury i swobody ruchu

4 min czytania
Dlaczego leśne przedszkole to świetna opcja dla aktywnych maluchów? Odkrywamy korzyści natury i swobody ruchu

Nie każde dziecko odnajduje się w czterech ścianach klasy. Niektóre maluchy potrzebują przestrzeni, swobody i… błota pod paznokciami. Leśne przedszkola zyskują popularność w Polsce, oferując alternatywę dla tradycyjnej edukacji przedszkolnej – pełną ruchu, natury i empirycznego poznawania świata. Dzieci uczęszczające do leśnych przedszkoli mają lepiej rozwinięte umiejętności motoryczne i społeczne niż ich rówieśnicy z tradycyjnych placówek.

Dlaczego leśne przedszkole zyskuje na popularności?

Fizjologiczna potrzeba ruchu u przedszkolaków jest elementem ich rozwoju. W tradycyjnych placówkach dzieci często ograniczane są małą przestrzenią, sztucznymi nawierzchniami i regulaminami. Leśne przedszkola oferują zupełnie inne podejście – wspinanie się na drzewa, przeskakiwanie przez kłody, budowanie szałasów czy przekopywanie ziemi stają się codziennymi aktywnościami. Dzieci mogą biegać, skakać i eksplorować teren bez ciągłych upomnień “nie biegaj”, “nie krzycz”, “uważaj”.

Współczesne dzieci doświadczają nadmiaru bodźców – jasne światła, głośne dźwięki, migające ekrany. Las stanowi przeciwwagę dla tego przebodźcowania. Szum liści, śpiew ptaków i naturalne światło działają kojąco na układ nerwowy. Badania pokazują, że dzieci regularnie przebywające w lesie mają niższy poziom kortyzolu (hormonu stresu) oraz rzadziej cierpią na problemy z koncentracją.

Leśne przedszkola kładą również nacisk na rozwój społeczny i emocjonalny. Dzieci uczą się współpracy podczas budowania konstrukcji z gałęzi czy przenoszenia ciężkich kłód. Rozwijają empatię, obserwując życie zwierząt i cykle przyrody. Uczą się oceniać ryzyko – czy mogę przejść po tym powalonym pniu? Jak wysoko mogę się wspiąć? Opiekunowie nie ingerują natychmiast, pozwalając dzieciom na samodzielne podejmowanie decyzji i uczenie się na własnych błędach.

Na co zwrócić uwagę wybierając leśne przedszkole?

Kadra pedagogiczna w leśnym przedszkolu musi łączyć kompetencje typowego wychowawcy z wiedzą przyrodniczą i umiejętnościami survivalowymi. Podczas wyboru placówki warto sprawdzić, czy opiekunowie posiadają certyfikaty z zakresu pedagogiki leśnej lub outdoor education. Zapytaj o ich doświadczenie w pracy z dziećmi w warunkach terenowych. Dobry wychowawca leśnego przedszkola potrafi zachować równowagę między zapewnieniem bezpieczeństwa a dawaniem dzieciom przestrzeni do eksploracji i podejmowania wyzwań.

Kwestie bezpieczeństwa wymagają szczególnej uwagi. Sprawdź, jakie procedury obowiązują w przypadku nagłej zmiany pogody – czy przedszkole ma dostęp do schronienia? Jak wygląda postępowanie w razie kontuzji? Warto również zapytać o sposób postępowania w przypadku spotkania dzikich zwierząt lub kontaktu z roślinami, które mogą być niebezpieczne.

Elastyczność programu stanowi fundament filozofii leśnych przedszkoli. Program powinien uwzględniać zmienne warunki pogodowe i pory roku. Zamiast sztywnego harmonogramu zajęć, dobre leśne przedszkole, jak Przedszkole Warszawa podąża za naturalnymi zainteresowaniami dzieci – jeśli grupa zainteresuje się mrówkami budującymi mrowisko, opiekun wykorzysta tę sytuację do rozmowy o społecznościach zwierząt, zamiast sztucznie przerywać i realizować zaplanowany temat.

Czego możesz się nie spodziewać po leśnym przedszkolu?

Tradycyjne podręczniki, kolorowanki i karty pracy nie znajdują zastosowania w leśnej edukacji. Zamiast nich, dzieci uczą się poprzez bezpośrednie doświadczenie – matematyka odbywa się przez liczenie szyszek, mierzenie patyków czy dzielenie znalezionych skarbów. Nauka liter następuje przez układanie ich z naturalnych materiałów lub rozpoznawanie kształtów w układzie gałęzi. Przyroda staje się najlepszym podręcznikiem – zmienne i nieprzewidywalne, a jednocześnie pełne fascynujących szczegółów.

Rodzice dzieci z leśnych przedszkoli szybko przyzwyczajają się do widoku ubłoconych kombinezonów, mokrych butów i potarganych włosów. Brud staje się nieodłącznym elementem nauki. Dziecko wracające czyste z leśnego przedszkola prawdopodobnie nie wykorzystało w pełni potencjału dnia. Zaplamione ubrania świadczą o aktywnym uczestnictwie w życiu lasu.

Edukacja w leśnym przedszkolu przyjmuje zupełnie inny wymiar niż w placówkach tradycyjnych. Zamiast uczenia się abstrakcyjnych pojęć, dzieci poznają świat empirycznie. Geografia to nie kolorowe mapy, ale własnoręczne tworzenie rzeźby terenu z piasku i patyków. Historia opowiadana jest przez pryzmat zmian zachodzących w lesie – słoje drzew opowiadają o latach suchych i mokrych, stare pnie świadczą o minionych burzach. Dzieci uczą się rozpoznawać tropy zwierząt, interpretować odgłosy lasu i przewidywać zmiany pogody obserwując zachowanie owadów.

Leśne przedszkola reprezentują podejście edukacyjne oparte na naturalnych potrzebach dziecka. Stanowią odpowiedź na współczesne problemy – nadmierną stymulację technologiczną, ograniczony ruch i oderwanie od przyrody. Zapewniają dzieciom przestrzeń do harmonijnego rozwoju wszystkich zmysłów i umiejętności. Może warto zastanowić się, czy Twoje dziecko potrzebuje czterech ścian, czy raczej nieskończonej przestrzeni do odkrywania, doświadczania i bycia sobą.

Autor: Artykuł sponsorowany

echowarszawy_kf