Budowa metra na Karolinie: tunele drążone przez TBM Annę i Krystynę
Budowa metra na Karolinie nabiera tempa. Prace na ostatnich trzech stacjach linii M2 są już w zaawansowanym stadium, a dwie maszyny TBM – Anna i Krystyna – wkrótce rozpoczną drążenie tuneli. STP Karolin, nowa stacja techniczno-postojowa, również jest w fazie intensywnych prac budowlanych. To dobra wiadomość dla mieszkańców Bemowa i okolic, którzy już wkrótce będą mogli szybciej dojeżdżać do centrum miasta.

Postępy na budowie stacji techniczno-postojowej Karolin

Stacja techniczno-postojowa Karolin to druga tego typu stacja w mieście, zaraz po STP Kabaty. Na terenie o powierzchni 40 hektarów powstaną 34 różne obiekty, w tym hale elektrowozowni, budynki administracyjne, warsztaty oraz obiekty gospodarcze. W chwili obecnej, 12 z tych obiektów jest już w zaawansowanej fazie budowy. Łącznie w STP Karolin znajdzie się ponad 20 km torów, które umożliwią kompleksową obsługę pociągów metra.

Jesteśmy na budowie stacji technicznej na Karolinie. Byliście Państwo tutaj ponad pół roku temu i widzieliście moment wmurowania kamienia węgielnego, kiedy prace się zaczynały. Przez te miesiące nastąpił olbrzymi postęp - mówił Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy podczas dzisiejszej wizyty na terenie inwestycji. – Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie drugiej linii metra, bo nie było to wcale oczywiste. Po rozmowach z przewodniczącą komisji dofinansowanie do nas trafiło. To nam pozwoliło rozpocząć prace projektowe nad pierwszym odcinkiem trzeciej linii metra. Przygotowujemy się również do prac koncepcyjnych nad na czwartą linię metra – dodał prezydent Trzaskowski.

Drążenie tuneli – TBM Anna i TBM Krystyna

Wkrótce rozpocznie się drążenie tuneli trzech ostatnich stacji linii metra M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Prace te będą realizowane przez dwie specjalistyczne maszyny TBM o imionach Anna i Krystyna. Maszyny te, ważące po 650 ton każda, zostały nazwane na cześć księżnej Anny Mazowieckiej oraz Krystyny Krahelskiej.

Te ogromne tarcze TBM są już na miejscu, a ich zadaniem będzie wydrążenie ostatniego bemowskiego odcinka drugiej linii metra, który wydłuży się o kolejne 4 km tuneli. Dzięki tej inwestycji, mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum miasta w około 20 minut, co znacząco ułatwi komunikację również dla osób z pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego.

Ekologiczne rozwiązania na terenie STP Karolin

Jednym z priorytetów budowy na Karolinie jest dbałość o środowisko. Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew oraz liczne krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność ta będzie dostosowana do miejskich warunków, z większą tolerancją na zanieczyszczenia powietrza i podwyższenie zasolenia gruntu. Stacja stanie się również siedliskiem dla ptaków i zapylaczy, z zamontowanymi budkami dla nietoperzy.

Na terenie stacji zostaną zainstalowane nowoczesne rozwiązania ekologiczne, takie jak zamknięty obieg wody w myjni pociągów z oczyszczalnią ścieków, komory odkurzania z filtrami odpylającymi, oraz lakiernia wyposażona w filtry minimalizujące emisje. Kanalizacja będzie posiadała separatory z osadnikami, które będą wyłapywać substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.

Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem - powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.

Znaczenie inwestycji dla mieszkańców

Po zakończeniu prac, sieć metra będzie liczyć 46 km, z 42 stacjami. To ogromne udogodnienie dla mieszkańców Bemowa oraz okolicznych miejscowości, którzy będą mieli szybszy i bardziej komfortowy dostęp do centrum miasta. Inwestycja ta nie tylko poprawi komunikację, ale również przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza i odciążenia ruchu drogowego.

Niezwykle istotną częścią infrastruktury, takiej jak metro, jest zaplecze techniczne, dzięki któremu może ona sprawnie działać. Rzadko możemy je zobaczyć, a szczególnie przy powstawaniu tego typu inwestycji jest to ogromnie ciekawe i ważne – mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

W miarę postępu prac, mieszkańcy mogą oczekiwać kolejnych informacji na temat inwestycji, która ma znacząco poprawić jakość życia oraz komunikację w naszym mieście.


Wg inf z: UMS Warszawa