Budowa metra na Karolinie: tunele drążone przez TBM Annę i Krystynę

4 min czytania
Budowa metra na Karolinie: tunele drążone przez TBM Annę i Krystynę

Budowa metra na Karolinie nabiera tempa. Prace na ostatnich trzech stacjach linii M2 są już w zaawansowanym stadium, a dwie maszyny TBM Anna i Krystyna wkrótce rozpoczną drążenie tuneli. STP Karolin, nowa stacja techniczno-postojowa, również jest w fazie intensywnych prac budowlanych. To dobra wiadomość dla mieszkańców Bemowa i okolic, którzy już wkrótce będą mogli szybciej dojeżdżać do centrum miasta.

  • Postępy na budowie stacji techniczno-postojowej Karolin
  • Drążenie tuneli TBM Anna i TBM Krystyna
  • Ekologiczne rozwiązania na terenie STP Karolin
  • Znaczenie inwestycji dla mieszkańców

Postępy na budowie stacji techniczno-postojowej Karolin

Stacja techniczno-postojowa Karolin to druga tego typu stacja w mieście, zaraz po STP Kabaty. Na terenie o powierzchni 40 hektarów powstaną 34 różne obiekty, w tym hale elektrowozowni, budynki administracyjne, warsztaty oraz obiekty gospodarcze. W chwili obecnej, 12 z tych obiektów jest już w zaawansowanej fazie budowy. Łącznie w STP Karolin znajdzie się ponad 20 km torów, które umożliwią kompleksową obsługę pociągów metra.

Jesteśmy na budowie stacji technicznej na Karolinie. Byliście Państwo tutaj ponad pół roku temu i widzieliście moment wmurowania kamienia węgielnego, kiedy prace się zaczynały. Przez te miesiące nastąpił olbrzymi postęp - mówił Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy podczas dzisiejszej wizyty na terenie inwestycji. Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie drugiej linii metra, bo nie było to wcale oczywiste. Po rozmowach z przewodniczącą komisji dofinansowanie do nas trafiło. To nam pozwoliło rozpocząć prace projektowe nad pierwszym odcinkiem trzeciej linii metra. Przygotowujemy się również do prac koncepcyjnych nad na czwartą linię metra dodał prezydent Trzaskowski.

Drążenie tuneli TBM Anna i TBM Krystyna

Wkrótce rozpocznie się drążenie tuneli trzech ostatnich stacji linii metra M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Prace te będą realizowane przez dwie specjalistyczne maszyny TBM o imionach Anna i Krystyna. Maszyny te, ważące po 650 ton każda, zostały nazwane na cześć księżnej Anny Mazowieckiej oraz Krystyny Krahelskiej.

Te ogromne tarcze TBM są już na miejscu, a ich zadaniem będzie wydrążenie ostatniego bemowskiego odcinka drugiej linii metra, który wydłuży się o kolejne 4 km tuneli. Dzięki tej inwestycji, mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum miasta w około 20 minut, co znacząco ułatwi komunikację również dla osób z pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego.

Ekologiczne rozwiązania na terenie STP Karolin

Jednym z priorytetów budowy na Karolinie jest dbałość o środowisko. Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew oraz liczne krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność ta będzie dostosowana do miejskich warunków, z większą tolerancją na zanieczyszczenia powietrza i podwyższenie zasolenia gruntu. Stacja stanie się również siedliskiem dla ptaków i zapylaczy, z zamontowanymi budkami dla nietoperzy.

Na terenie stacji zostaną zainstalowane nowoczesne rozwiązania ekologiczne, takie jak zamknięty obieg wody w myjni pociągów z oczyszczalnią ścieków, komory odkurzania z filtrami odpylającymi, oraz lakiernia wyposażona w filtry minimalizujące emisje. Kanalizacja będzie posiadała separatory z osadnikami, które będą wyłapywać substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.

Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem - powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.

Znaczenie inwestycji dla mieszkańców

Po zakończeniu prac, sieć metra będzie liczyć 46 km, z 42 stacjami. To ogromne udogodnienie dla mieszkańców Bemowa oraz okolicznych miejscowości, którzy będą mieli szybszy i bardziej komfortowy dostęp do centrum miasta. Inwestycja ta nie tylko poprawi komunikację, ale również przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza i odciążenia ruchu drogowego.

Niezwykle istotną częścią infrastruktury, takiej jak metro, jest zaplecze techniczne, dzięki któremu może ona sprawnie działać. Rzadko możemy je zobaczyć, a szczególnie przy powstawaniu tego typu inwestycji jest to ogromnie ciekawe i ważne mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

W miarę postępu prac, mieszkańcy mogą oczekiwać kolejnych informacji na temat inwestycji, która ma znacząco poprawić jakość życia oraz komunikację w naszym mieście.

Wg inf z: UMS Warszawa

Autor: krystian