Co najlepiej sprzedaje się w Internecie?

Sklep internetowy to coraz lepszy interes. Sprzedaż internetowa stale zyskuje na popularności. W ostatnich badaniach przeprowadzonych przez Gemius, aż 75% ankietowanych internautów zadeklarowało, że dokonują zakupów w sklepach internetowych. Sprzedaż produktów przez internet wzrosła też w czasie pandemii, kiedy wielu klientów nie mogło albo zwyczajnie nie chciało pójść do sklepu stacjonarnego. Sklep internetowy stał się dla nich łatwo dostępną alternatywą. Na fali nagłej popularności e-handlu wiele osób zdecydowało się też założyć własny sklep internetowy - w niektórych branżach liczba sklepów podwoiła się w okresie pandemii. Oprogramowanie sklepu internetowego jest łatwo dostępne, czy to w modelu open source, czy jako pakiet usług wraz z hostingiem. Dostępne są też liczne usługi skierowane do sklepów internetowych, takie jak magazynowanie, fulfillment, czy usługi kurierskie. Zanim jednak powiemy sobie o dostawach, odpowiedzmy na tytułowe pytanie: jakie produkty sprawdzają się najlepiej w sprzedaży online.

Jakie produkty warto sprzedawać online

Najpopularniejsze w sprzedaży on-line produkty wskazuje wspomniany Raport Gemius dla e-commerce Polska za 2021 rok. Respondentów zapytano jakie produkty zakupili online w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, a jakie planują kupić. Chętnie kupowane online produkty obejmują, w pierwszej kolejności, odzież i obuwie, kosmetyki i perfumy, książki i płyty oraz sprzęt RTV i AGD. Prawie trzy czwarte internautów kupujących przez internet zadeklarowało, że kupili w ciągu roku poprzedzającego badanie odzież, dodatki, lub akcesoria. Natomiast obuwie zakupiło w tym czasie 61% ankietowanych. Nie będzie zaskoczeniem, że w obu kategoriach zakupu tego typu produktów znacznie częściej dokonują kobiety, aczkolwiek prawie dwie trzecie panów kupiło odzież lub dodatki, a ponad połowa kupiła buty. Co ciekawe, niewiele osób (mniej niż jedna czwarta respondentów) planuje zakup odzieży lub obuwia w przyszłość. Jest to więc raczej produkt kupowany spontanicznie, co należy uwzględnić w kampanii marketingowej sklepu. Ogółem jest to bardzo dobry pomysł na sklep internetowy, szczególnie że łatwiej tu znaleźć swoją niszę sprzedając unikalne wzory, których nie ma w konkurencyjnych sklepach.

Trzecią pod względem popularności kategorię zakupów stanowią kosmetyki i perfumy, na których zakup zdecydowała się w ciągu roku poprzedzającego badanie ponad połowa (57%) klientów e-commerce. Na ten zakup również wyraźnie częściej decydowały się kobiety (dwie trzecie ankietowanych). Mniej niż połowa mężczyzn kupiła w ciągu tych dwunastu miesięcy kosmetyki lub perfumy, więc dla tej grupie odbiorców ważniejsze są książki, płyty i filmy oraz sprzęt RTV/AGD. Ogółem w księgarniach internetowych zakupy zrobiło 56% ankietowanych, a więc w zasadzie tyle samo co w drogeriach. Kobiety kupują produkty z tych kategorii częściej niż mężczyźni, choć różnica jest mniejsza niż w poprzednich kategoriach. Może to być związane z tym, że (jak wskazują dane zbierane przez Bibliotekę Narodową) kobiety więcej czytają. Natomiast sprzęt RTV i AGD, który kupiła połowa respondentów, panie i panowie kupują równie często.

Statystyki z okresu pandemii (na przykład te udostępniane przez platformę e-handlową Shoper) zdają się wskazywać, że rośnie zapotrzebowanie na produkty spożywcze: liczba delikatesów internetowych podwoiła się w 2020 roku, a liczba transakcji okresowo wzrastała nawet kilkukrotnie. Raport Gemius sugeruje jednak, że to była przejściowa zmiana związana z lockdownem i obawami związanymi z pandemią. Tylko 35% ankietowanych klientów e-commerce zadeklarowało, że w ciągu poprzedniego roku kupili produkty spożywcze online. Jest to wprawdzie wzrost o pięć punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem, ale to wciąż plasuje żywność wśród najmniej popularnych kategorii produktów. Co więcej, ten sektor rynku zdominowały w czasie pandemii duże sklepy stacjonarne, które uzupełniły ofertę o sprzedaż online. Działają zwykle lokalnie dzięki czemu mogą oferować dostawę tego samego dnia i produkty sezonowe takie jak warzywa i owoce. Typowe sklepy internetowe sprzedają bardziej niszowe towary, takie jak zdrowa żywność czy produkty BIO.

Co jeszcze można sprzedawać w internecie? Prawie połowa ankietowanych kupuje produkty farmaceutyczne i odzież sportową, a 41% artykuły dziecięce i zabawki oraz telefony i akcesoria GSM. W gruncie rzeczy jednak wszystko można sprzedawać w internecie. Chcesz sprzedawać ekologiczne akcesoria do organizacji imprez lub zabawki edukacyjne? Chcesz zajmować się zdrową dietą zwierząt? Żaden pomysł na sklep internetowy nie jest zły, jeżeli zdołasz dotrzeć do klientów zainteresowanych twoją ofertą. Warto jednak wiedzieć co się słabo sprzedaje. Pomijając artykuły kolekcjonerskie, które z natury rzeczy mają ograniczoną pulę odbiorców (16% wskazań), najmniej popularną kategorią fizycznych produktów sprzedawanych online stanowią materiały budowlane i wykończeniowe, biżuteria, oraz samochody i części samochodowe, na których zakup decyduje się mniej niż jedna trzecia klientów e-commerce. Na biżuterię jest pewnie po prostu ograniczone zapotrzebowanie, natomiast w przypadku pozostałych dwóch największym problemem jest dostawa.

Dostawa z e-commerce

Porozmawiajmy więc o dostawie. Raport Gemius pokazuje, że utrwaliła się popularność wysyłki do Paczkomatów® InPost. W zeszłorocznym raporcie klienci nieznacznie częściej zamawiali dostawę do automatu paczkowego i deklarowali, że ich preferowaną metoda dostawy jest kurier. W tym roku przewaga automatów paczkowych jest już miażdżąca. Ponad trzy czwarte respondentów najczęściej zamawia taką wysyłkę, podczas gdy tylko połowa wybiera kuriera, a mniej niż jedna trzecia korzysta z usług poczty. Co ważniejsze, aż czterech na pięciu z nich deklaruje, że dostawa do automatu paczkowego motywuje ich do zakupów w sieci, w porównaniu do dwóch trzecich respondentów, którzy wskazali tu na kuriera. Biorąc pod uwagę, że InPost oferuje obie wiodące usługi dostawy w ramach jednej umowy, można spodziewać się, że niejeden początkujący sklep internetowy zdecyduje się na współpracę z tym operatorem. Szczególnie, że Paczkomaty® są również najpopularniejszą metodą zwrotu: wskazała na nie jedna trzecia respondentów, w porównaniu do tylko jednego na dziesięciu, którzy wybierają kuriera. Jest to o tyle ważne, że darmowe zwroty stanowią podstawę działalności w dwóch najlepiej sprzedających się kategoriach produktów.