INWAZJA KLAUNÓW

I Europejski Festiwal Klaunady

2020-2022

pierwsza edycja 3-4 października 2020 r.

warsztaty lato-jesień 2020 r.

 

W trzy wyjątkowe soboty, przez najbliższe trzy lata, władzę nad prawobrzeżną Warszawą obejmie Wielki Rewitalizator, miejski wesołek, król karnawału – Klaun. Festiwal rozpocznie się na ulicach Pragi-Północ, którymi przejdzie pierwsza warszawska klaunada - wydarzenie artystyczne z jednej strony jednoczące rozproszone środowisko cyrkowe działające w Warszawie z drugiej strony będące częścią warszawskiego karnawału, który pokaże miasto w krzywym zwierciadle. W klaunadę zostaną zaangażowani artyści związani z teatrem, cyrkiem i sztuką społeczną, którzy wraz z lokalną społecznością stworzą karnawałowy pochód poruszający się zgodnie z mapą praskich miejsc performatywnych. Korowód spuentuje całodniowy festiwal - wielogodzinny spektakl uliczny animujący i ożywiający warszawską Pragę. W siedmiu krótkich formach cyrkowo-teatralnych, które odbędą się w znaczących punktach Pragi-Północ odsłoni się siedem twarzy miejskiego błazna i siedem tematów-problemów, które dotykają Warszawę, podobnie jak inne światowe metropolie. Reżyserem klaunady jest Michał Walczak. Inni artyści zaangażowani w projekt to m.in.  Czesław Mozil, Krzysztof Kostera, Paulina Chodnicka, Daniel Chmielewski.

INWAZJA KLAUNÓW to przygotowywany wcześniej na warsztatach z mieszkańcami festiwal składający się z 7 małych spektakli w przestrzeni dzielnicy (plener lub wnętrze) oraz korowód-parada, integrująca artystów i mieszkańców, do której może dołączyć każdy z siedmiu artystów cyrku, teatru, muzyki wraz ze scenografką, kompozytorem i reżyserem stworzą nową formułę działania, którą można w skrócie określić jako Praski Cyrk Muzyczny. Festiwal odbywać będzie się na Pradze-Północ. Współtworzy go praska społeczność. Klauni to przegrani, najniżsi w hierarchii artystycznej przedstawiciele wiary w prostotę i naiwność cyrku, która może uratować świat. Odrzucani i wyśmiani przez wysoką sztukę klauni właśnie teraz – w czasie rosnących napięć, presji i lęków – mogą ujawnić swoją moc, jeśli zaprosimy ich do naszego świata i razem z nimi przeobrazimy mapę lęków w mapę nadziei.

Skąd przyszli? Czego chcą? Dokąd zmierzają? Jedni mówią, że to bezrobotna rodzina, której cyrk zbankrutował przez pandemię. Inni, że to mieszkańcy miasta, którzy zwariowali od siedzenia w domu podczas zarazy. Jeszcze inni twierdzą, że to pracownicy spalonego w Parku Praskim w 1939 roku lunaparku, którzy chcą go odbudować i przywrócić miastu radość życia. Kim są tajemniczy klauni? Czy uda się powstrzymać chaos i wybuchy śmiechu wszędzie tam, gdzie się pojawiają? A może miasto nauczy się od klaunów jak się śmiać, tańczyć i żyć?

Wyjściową ideą pomysłodawcy Fundacji „Zakochana Warszawa” i głównego Partnera – Domu Kultury "Praga" było stworzenie 3 corocznych edycji festiwalu plenerowego, który zaszczepi ideę Nowego Cyrku na ulicach, podwórkach i scenkach Pragi-Północ na wzór festiwalu Sztukmistrze, który od lat jest marką miasta Lublin czy muzycznego festiwalu Inwazja Mocy. Nowy Cyrk jako sztuka demokratyczna, elastyczna, międzyklasowa i międzypokoleniowa to naturalny język robotniczej dzielnicy, słynącej z bazarów, jarmarków i szemranych ulic. Ich rewitalizacja, gentryfikacja i developizacja znajduje się poza zainteresowaniem głównych artystycznych ośrodków, skupionych na lewobrzeżnej Warszawie i ekspozycji sukcesu, prestiżu, bogactwa. Przykład Brechta, Becketta, Schulza, a także Shakespeare’a uczy jak potężne miejskie mity literackie ujawniają się nie w salonowych sztukach, ale operach żebraczych, które mają za scenerie podupadłe dzielnice, bramy, zaułki. Czas pandemii, który przewartościowuje rolę i pozycję artysty oraz zmienia definicję sukcesu i porażki, to doskonały moment, aby na rolę sztuki spojrzeć z perspektywy nie bulwarów, ale dzikiej strony Wisły. Z perspektywy klauna.

Włączenie do sztuki festiwalowej społeczności lokalnej nastąpi poprzez organizację cyklu dziesięciu bezpłatnych warsztatów cyrkowych, prowadzonych przez pedagogów cyrkowych i artystów realizujących pomniejsze spektakle i sekcje artystyczne podczas klaunady. Działający w ramach grupy nowocyrkowej artyści-akrobaci pracować będą z lokalną społecznością – i wszystkimi warszawskimi amatorami akrobacji cyrkowej podczas cotygodniowych warsztatów dla dorosłych. Warsztaty odbywać się będą w siedzibie Domu Kultury "Praga" lub w plenerze. Podczas warsztatów adepci nowocyrkowi i amatorzy nowego cyrku będą realizować zagadnienia związane z głównym cyklem programowym. Połączenie struktury programowej warsztatów - klaunady – happeningu pozwoli na włączenie wszystkich zainteresowanych działaniami cyrkowymi warszawiaków do obszaru uczestników wytwarzanej w projekcie sztuki cyrkowej. Chętni uczestnicy warsztatów będą włączani jako odtwórcy konkretnych ról w program artystyczny.  

Przeczytaj o warsztatach i zapisz się KLIKNIJ TUTAJ 

Autorem identyfikacji wizualnej jest Marcin Władyka. 

#inwazjaklaunów

PROGRAM FESTIWALU:

SOBOTA 3 października 2020 r.

10:00-16:00 Instytucje partnerskie organizujące swoje rutynowe zajęcia z publicznością odwiedzane są przez klaunów, którzy animują spacery, śniadania sąsiedzkie, pokazy filmowe w duchu pedagogiki cyrkowej.

17:00 Dawny ZOO Market (al. Solidarności 55) zmienia się w Cirkus Market, gdzie klauni: POPELINA – matka klaunów, wdowa, straganiarka, SZMIRA – zabawiaczka, podróżniczka, rewitalizatorka,  CHANDRA – smutny klaun, miejski bard, zbieracz złomu i piosenek, CZŁOWIEK-LEW klaunozwierz, zaklinacz, psycholog zwierząt miasta, TIPS – klauni stylista, wizażysta, influencer,fyzjer uliczny PRZYGODA - zielarka, cyrkokucharka, wróżka i jej brat  JULINEK

Całość przedsięwzięcia reżyserowana jest przez Michała Walczaka i transmitowana poprzez kanały Domu Kultury "Praga". Cyrkowcy grają, śpiewają i wykonują akrobacje przy użyciu szczudeł, lin oraz ognia. Za nimi podąża czujne oko kamery oraz wierni widzowie, którzy dowiadują się o kolejnych miejscach, gdzie wydarzy się pokaz  interaktywnej mapy dostępnej na stronie dkpraga.pl, ulotek drukowanych w stylu XIX-wiecznych rycin oraz plakatów reklamowych.

 

„Fascynuje mnie skromność cyrkowców, klaunów, którzy przywykli do pracy w bardzo nieelitarnych warunkach. Prestiż ich pracy nie jest wysoki, a przecież potrafią dawać coś ludziom, integrować ich, to ważne. Nowoczesna klaunada i nowy cyrk to bardzo rozwojowe dziedziny sztuki scenicznej, która zasługuje na uznanie i wsparcie instytucjonalne, bo to właśnie ludowa siła cyrku może zregenerować wspólnotę szybciej niż elitarny teatr.”

Michał Walczak

"Byłem klaunem wtedy, gdy mnie świat tak nie postrzegał. Jak już zrozumiałem, że jestem wolnym muzykiem, odkryłem, że świat bierze mnie za klauna. Granica między śmiechem a płaczem jest tak cieniuteńka, że nadszedł czas na inwazję, inwazję klaunów."

Czesław Mozil