Inwestycja w fotowoltaikę opłaca się każdemu i to pod wieloma względami. Osoby prywatne najłatwiej przekonać argumentami ekonomicznymi, szczególnie zmniejszeniem rachunków za prąd. Przedsiębiorcy dostrzegają pozytywny wpływ fotowoltaiki na wizerunek firmy, nie są też obojętni na jej typowo praktyczne zalety. Do tych ostatnich można zaliczyć niezależność energetyczną, możliwość amortyzacji instalacji, a nawet zysk ze sprzedaży nadwyżki energii.
Dom ekologiczny i tańszy w utrzymaniu
Ekologia musi się opłacać, to warunek jej upowszechnienia i przekonania społeczeństwa do zmiany nawyków. Początkowo fotowoltaika była traktowana z dosyć dużym dystansem. Pojawiały się obawy o awaryjność systemu, niejasne uregulowania prawne, a nawet nieopłacalność inwestycji. Jak zwykle zmiany zaczęły się od odważnych jednostek, które postanowiły przerwać błędne koło wysokich rachunków oraz zatruwania środowiska. Inwestycja w panele fotowoltaiczne przełożyła się na niższe opłaty za prąd, a nawet zwiększenie wartości nieruchomości. Na zwrot poniesionych kosztów trzeba będzie poczekać co najmniej kilka lat. Na długość tego okresu wpływa wiele czynników. Począwszy od wielkości instalacji, przez indywidualne zapotrzebowania na energię, aż po pogodę czy możliwość skorzystania z dofinansowania. Jednak już od pierwszego dnia zaczyna się zmniejszać swój ślad węglowy. Stresu nie powodują też zmiany rynkowych cen prądu.
Polskie firmy inwestują w fotowoltaikę
Instalacje fotowoltaiczne da się zaobserwować w siedzibach wielu firm, zwłaszcza tych związanych z energochłonną produkcją. Z biegiem lat kolejni przedsiębiorcy przekonują się, jak wiele korzyści może dać im fotowoltaika, szczególnie jeżeli chodzi o wybrane regiony, jak na przykład fotowoltaika pomorskie. Chcąc konkurować z innymi podmiotami, muszą zmniejszać swoje wydatki, a zaoszczędzone środki inwestować w rozwój. Ograniczenie kosztów energii ułatwia osiągnięcie takiego celu. Poza tym sukces na dzisiejszym rynku to pochodna pozytywnego wizerunku. Przedsiębiorcy lwią część swoich dochodów przeznaczają na kampanie marketingowe. A w nich jednym z najważniejszych tematów jest ekologia. Wraz z rosnącą świadomością konsumentów, zmienia się także podejście świata biznesu do kwestii ochrony środowiska. W tym kontekście trudno o lepszą wizytówkę niż panele fotowoltaiczne na dachu. Jak już wspomniano, obowiązujące przepisy pozwalają na zamortyzowanie instalacji. A sprzedaż nadwyżek energii to sposób na dodatkowe źródło dochodu.
Dlaczego fotowoltaika?
Na tle innych odnawialnych źródeł energii fotowoltaika wypada szczególnie korzystnie. Trwała instalacja działa niezmiennie nawet przez trzydzieści lat, a potem panele nadają się do recyklingu. Energia jest produkowana codziennie, także w pochmurne dni. Do uruchomienia instalacji nie potrzeba prądu ani obsługi. Fotowoltaikę z powodzeniem stosuje się w różnych częściach globu, bez względu na stopień nasłonecznienia. Montaż nie wymaga czasu, kosztownych inwestycji ani aranżowania dodatkowej przestrzeni. Panele fotowoltaiczne nie psują estetyki budynku, przeciwnie podkreślają jego nowoczesny charakter.