Żoliborz uruchomił kampanię “Hejt jest zły, a nie Ty!” - rozmowy o przemocy słownej w Teatrze Komedia

3 min czytania
Żoliborz uruchomił kampanię "Hejt jest zły, a nie Ty!" - rozmowy o przemocy słownej w Teatrze Komedia

Podczas inauguracji 3 grudnia w Teatrze Komedia Żoliborz zgromadził szkoły, specjalistów i osoby publiczne, by rozmawiać o skali hejtu i sposobach reagowania. Sala wypełniła się zarówno praktycznymi wskazówkami, jak i emocjonalnymi refleksjami – dopełnieniem było muzyczne wprowadzenie. Organizatorzy chcieli pokazać, że przeciwdziałanie przemocy słownej to zadanie na co dzień, nie tylko w sieci.

  • W Teatrze Komedia - inauguracja kampanii “Hejt jest zły, a nie Ty!”
  • W Warszawie - różne głosy o skali hejtu i jego skutkach
  • Jak reagować - rola nauczycieli i praktyczne wskazówki

W Teatrze Komedia - inauguracja kampanii “Hejt jest zły, a nie Ty!”

Inauguracja kampanii zorganizowana przez dzielnicę odbyła się w przestrzeni teatralnej, gdzie program składał się z paneli dyskusyjnych i wystąpień praktyków. Wśród uczestników byli uczniowie, nauczyciele, pedagodzy szkolni oraz dyrektorzy placówek oświatowych. Organizatorzy postawili na wymianę doświadczeń i konkretne narzędzia reagowania na przemoc słowną, a występ muzyczny Katarzyny Dereń miał podkreślić emocjonalny wymiar poruszanych tematów. Całość poprowadziła Ewa Abart.

W Warszawie - różne głosy o skali hejtu i jego skutkach

Prelegenci reprezentowali różne środowiska - od administracji przez kulturę po sport. Wśród nich byli m.in. Magdalena Roguska (Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, posłanka na Sejm RP X kadencji), aktor Mateusz Banasiuk, lekkoatleta Tomasz Majewski, szczypiornistka Iwona Niedźwiedź oraz młody przedstawiciel środowiska szkolnego - uczeń Oskar Borowski. Ich wypowiedzi łączyła jedna myśl: hejt ma konkretne konsekwencje dla relacji międzyludzkich i jakości życia, a jego obecność wykracza poza internet - pojawia się w rozmowach szkolnych i codziennych sytuacjach.

Paneliści zwracali uwagę na odpowiedzialność za słowo oraz na rolę otoczenia w reagowaniu. Mówiono o tym, że komunikacja może wzmacniać lub ranić, dlatego budowanie empatii i odwagi w reagowaniu jest zadaniem dla dorosłych i rówieśników.

Jak reagować - rola nauczycieli i praktyczne wskazówki

Uczestnicy podkreślali, że działania profilaktyczne muszą łączyć teorię z praktyką: rozpoznawanie przemocy słownej, interwencje dostosowane do wieku oraz wsparcie dla osób poszkodowanych. Na konferencji wskazywano też, że odpowiedzialność spoczywa szczególnie na nauczycielach, pedagogach i specjalistach szkolnych, którzy codziennie towarzyszą dzieciom i młodzieży w budowaniu relacji opartych na szacunku.

Dla mieszkańców istotne są konkretne sygnały i narzędzia: obserwować zmiany w zachowaniu dzieci, dokumentować przypadki agresji słownej, rozmawiać z wychowawcami i specjalistami w szkole, szukać wsparcia w instytucjach miejskich oraz modelować w domu język bez przemocy. Reagowanie osób trzecich – natychmiastowe, spokojne i wspierające – może zmniejszyć skalę szkód wyrządzanych przez hejt i pomóc ofiarom odzyskać poczucie bezpieczeństwa.

Kampania “Hejt jest zły, a nie Ty!” ma stać się przestrzenią do dalszych spotkań i wymiany doświadczeń między szkołami a specjalistami, tak by wiedza i praktyka szły w parze.

na podstawie: Urząd Dzielnicy Żoliborz.

Autor: krystian