Karowa z windą i schodami - nowa koncepcja połączy Trakt Królewski z Wisłą

3 min czytania
Karowa z windą i schodami - nowa koncepcja połączy Trakt Królewski z Wisłą

Na Skarpie Warszawskiej pojawił się pomysł, który ma zmienić codzienne przejście między Krakowskim Przedmieściem a Powiślem. Zwycięska koncepcja stawia na szerokie, łagodne schody uzupełnione windą i niewielkim ciekim wodnym - elementem budującym nowy punkt widokowy. W tle są wymagania konserwatorskie i ochrona drzew, ale też obietnica większej dostępności dla osób poruszających się na rowerze i z ograniczeniami ruchowymi.

“Mamy zwycięską koncepcję na ulicę Karową.”
Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy

  • Zwycięska idea - schody jako miejsce spotkań i winda na trzech poziomach
  • Co przewidziano dla ulicy Karowej i wiaduktu Markiewicza
  • Co to może znaczyć dla Warszawy - korzyści i praktyczne uwagi

Zwycięska idea - schody jako miejsce spotkań i winda na trzech poziomach

Zwycięzcą konkursu na koncepcję przebudowy ulicy Karowej została pracownia RS Architektura Krajobrazu - autorką koncepcji jest Dorota Rudawa (Konstancin Jeziorna). Projekt proponuje szerokie, łagodne schody, które mają pełnić nie tylko funkcję komunikacyjną, lecz także socjalną - z miejscami odpoczynku i punktami widokowymi skierowanymi ku rzece. Wzdłuż osi schodów zaplanowano niewielki ciek wodny, nawiązujący do historycznych starorzeczy u podnóża skarpy.

Winda przewidziana w projekcie obsługiwać będzie trzy poziomy - górny taras, poziom pośredni na wysokości wiaduktu Markiewicza oraz dolny odcinek - i ma być przystosowana do przewozu roweru, co ma ułatwić łączenie ruchu pieszego i rowerowego na tej trasie.

Co przewidziano dla ulicy Karowej i wiaduktu Markiewicza

Konkurs odbył się w dwóch etapach - do drugiego zakwalifikowano pięć prac spośród 14 zgłoszeń. Jury przyznało trzy nagrody i dwa wyróżnienia. Główne nagrody to: 100 tys. zł dla pracy nr 2 (RS Architektura Krajobrazu - Dorota Rudawa), 80 tys. zł dla pracy nr 4 (Małgorzata Zmysłowska - Berlin i Franciszek Ryczer Architekt) oraz 50 tys. zł dla pracy nr 3 (EMA Studio Sp. z o.o., Warszawa). Dwa równorzędne wyróżnienia po 25 tys. zł otrzymali autorzy prac nr 1 i 5.

Zwycięska koncepcja nie ingeruje w geometrię samego wiaduktu im. Stanisława Markiewicza - projektanci podkreślają konieczność zachowania nasypu i istniejącej masywu drzew. Na odcinkach prowadzących do wiaduktu zwiększono szerokości chodników do min. 2,5 m, a jezdnię dostosowano do minimalnej szerokości 8 m (jezdnia 5 m + dwa pasy rowerowe po 1,5 m każdy). W założeniach projektowych przewidziano zachowanie niemal wszystkich istniejących drzew oraz nasadzenie około 200 nowych drzew.

Sąd konkursowy sformułował także zalecenia do dalszych prac - zwrócono uwagę m.in. na sąsiedztwo budynku Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz materiały nawierzchni pasów rowerowych. Zwycięzca zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, co rozpocznie etap projektowania wykonawczego.

Co to może znaczyć dla Warszawy - korzyści i praktyczne uwagi

Projekt ma potencjał, by uczynić odcinek między Traktem Królewskim a Wisłą bardziej przyjaznym dla codziennych użytkowników - rodzin z dziećmi, osób starszych, rowerzystów i osób z ograniczoną mobilnością. Schody z miejscami do siedzenia i widokami mogą stać się nowym, miejskim miejscem spotkań, a winda połączy trzy poziomy skarpy, ułatwiając dostęp do Parku Kazimierzowskiego i mostu pieszo-rowerowego.

Dla mieszkańców ważne będą praktyczne następstwa - zachowanie i uzupełnienie zieleni oraz szersze chodniki poprawią komfort przejścia, a transport rowerów windą ułatwi integrację tras nad Wisłą z centralną częścią miasta. Należy jednak pamiętać, że przed rozpoczęciem prac projektowych konieczne będzie doprecyzowanie rozwiązań technicznych i koordynacja z konserwatorem oraz służbami miejskimi - co może wydłużyć harmonogram.

Wszystkie nagrodzone i wyróżnione prace będzie można obejrzeć publicznie w dniach 4-19 grudnia (poniedziałek-piątek, godz. 8:00-16:00) w siedzibie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego - Al. Jerozolimskie 44, poziom -1. To okazja, by zobaczyć różne podejścia do problemu łączenia górnego i dolnego tarasu skarpy i ocenić, jak nowe rozwiązania wpiszą się w tkankę miasta.

na podstawie: Zarząd Dróg W Warszawie.

Autor: krystian