Ul. Chodecka w nowej odsłonie - rondo, ścieżki rowerowe i 84 drzewa

Fragment ulicy przy stacji metra dostał ostatni szlif - mieszkańcy widzą świeże chodniki, płynniejszy ruch i dużo zieleni. W Warszawie zakończył się projekt, który łączy poprawę bezpieczeństwa z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. Choć drobne prace wykończeniowe jeszcze się toczą, ulica jest już otwarta do użytku.
- Jak zmieniła się część ul. Chodeckiej w Warszawie
- Rondo przy ul. Matki Teresy z Kalkuty zmienia organizację ruchu i bezpieczeństwo
- Zieleń, drogi rowerowe i co to znaczy dla mieszkańców
Jak zmieniła się część ul. Chodeckiej w Warszawie
Ostateczny odcinek przebudowy objął fragment między ul. Wyszogrodzką a ul. Matki Teresy z Kalkuty. Prace dopełniły wcześniejsze etapy, kiedy odnowiono odcinek między ul. Krasnobrodzką a ul. Wyszogrodzką - dzięki temu cała trasa zyskała spójny standard nawierzchni i chodników. Na jezdniach położono nową warstwę asfaltu zarówno na ul. Chodeckiej, jak i na ul. Matki Teresy z Kalkuty, a chodniki odzyskały równą powierzchnię i szersze przejścia.
Wzdłuż ulicy rozciągnięto także drogę dla rowerów aż do ul. Wyszogrodzkiej - przebieg trasy wyprostowano w newralgicznym miejscu, gdzie wcześniej kolarze musieli pokonywać ostry zakręt. Pomiędzy ul. Żuromińską a ul. Balkonową powstały nowe zatoki postojowe, co zmienia układ parkowania na tym fragmencie.
Rondo przy ul. Matki Teresy z Kalkuty zmienia organizację ruchu i bezpieczeństwo
Największą zmianą na końcowym etapie była budowa nowego ronda na skrzyżowaniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty - zastąpiło ono tymczasowe rozwiązanie z czasów budowy metra pod ul. Kondratowicza. Przy okazji przesunięto jedno z przejść bliżej skrzyżowania, poszerzono azyle dla pieszych i wyznaczono dodatkowe przejście na wysokości ul. Balkonowej z azylem. Te korekty wynikły z audytu, który wcześniej negatywnie ocenił bezpieczeństwo na trzech zebrach.
Rondo ma dwa cele - spowolnić i uporządkować ruch oraz poprawić warunki dla pieszych. Dzięki mniejszemu przekrojowi jezdni i szerszym azylom przejścia są krótsze i bezpieczniejsze, a ruch samochodów płynniejszy.
Zieleń, drogi rowerowe i co to znaczy dla mieszkańców
Na przebudowanym odcinku posadzono 84 drzewa - w tym kasztanowce, jesiony, dęby i wiśnie - oraz zasadzono tysiące krzewów i dziesiątki tysięcy bylin. Nowe nasadzenia mają nie tylko estetyczną funkcję, ale w kolejnych latach przyczynią się do ochładzania ulicy i poprawy jakości powietrza. W krótkiej perspektywie warto pamiętać o sezonowej pielęgnacji młodych drzew i systemach nawadniania, które będą potrzebne, aby sadzonki przyjęły się w miejskim środowisku.
Dla rowerzystów wyprostowana trasa i naprawione fragmenty drogi oznaczają płynniejszy i bezpieczniejszy przejazd w kierunku ul. Wyszogrodzkiej. Kierowcy zyskają dodatkowe miejsca postojowe między Żuromińską a Balkonową, co powinno zmniejszyć manewry zatrzymywania na jezdni. Mieszkańcy zauważą też krótsze i bezpieczniejsze przejścia dla pieszych dzięki azylom i przesuniętym zebrą.
Wykonawca wciąż może prowadzić drobne prace wykończeniowe w terenie, jednak główne roboty zostały zakończone i ulica jest dostępna w nowej odsłonie. W mieście zapowiedziano jednocześnie kolejne przebudowy skrzyżowań - m.in. przygotowania do ronda na skrzyżowaniu Płaskowickiej i Lanciego - o postępach będzie informować urząd.
na podstawie: Zarząd Dróg W Warszawie.
Autor: krystian


