Remont torowiska na pl. Zawiszy zakończony szybciej niż myślałeś

Warszawa odetchnęła z ulgą – po pięciu tygodniach intensywnych prac tramwaje znów kursują bez przeszkód przez plac Zawiszy. Nowoczesne prefabrykowane płyty betonowe ułożone na torowisku nie tylko przyspieszyły remont, ale też poprawiły komfort jazdy zarówno pasażerom, jak i kierowcom. To jedno z najbardziej zatłoczonych miejsc w centrum miasta, gdzie codziennie toczy się prawdziwy komunikacyjny ruch uliczny.
- Warszawiacy korzystają już z nowego torowiska na placu Zawiszy
- Nowatorskie rozwiązania skracają czas remontu i poprawiają jakość
- Tramwaje wracają na swoje trasy, a prace wykończeniowe będą kontynuowane
Warszawiacy korzystają już z nowego torowiska na placu Zawiszy
Remont torów na placu Zawiszy właśnie dobiegł końca. Wszystkie specjalnie zaprojektowane i wyprodukowane w Krakowie wielkogabarytowe płyty prefabrykowane zostały ułożone na miejscu, co pozwoliło wznowić ruch tramwajowy we wszystkich kierunkach już od rana 11 sierpnia. Kierowcy również mogą poruszać się po nowej, równej nawierzchni bez żadnych ograniczeń.
Plac Zawiszy to strategiczne miejsce w centrum Warszawy, gdzie krzyżują się trzy mocno obciążone trasy tramwajowe: Grójecka, Towarowa oraz Aleje Jerozolimskie. Przed wakacjami w godzinach szczytu przez każdy z tych wlotów przejeżdżało od 30 do 45 tramwajów na godzinę. To także ważny punkt dla ruchu samochodowego, dlatego prace wymagały precyzyjnego planowania, by maksymalnie skrócić czas utrudnień.
Prace podzielono na trzy etapy, realizowane osobno dla każdego wlotu torowego. Termin zakończenia remontu wyznaczono na lato 2025 roku, aby skoordynować je z budową nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Ta inwestycja spowodowała czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego w al. Krakowskiej i ograniczenia na ul. Grójeckiej – takie sytuacje zdarzają się raz na kilkadziesiąt lat. Tramwaje Warszawskie wykorzystały ten moment, by wykonać jak najwięcej napraw i modernizacji jednocześnie.
Nowatorskie rozwiązania skracają czas remontu i poprawiają jakość
Na placu Zawiszy zastosowano innowacyjną technologię wielkogabarytowych betonowych płyt prefabrykowanych ConTrack firmy KZN Rail z Krakowa. Każda płyta była indywidualnie dopasowana do wymiarów torów, łuków i rozjazdów. Prefabrykaty powstały w zakładzie wykonawcy i zostały dostarczone do Warszawy koleją.
W sumie ułożono 121 bloków o łącznej powierzchni 1600 m², obejmujących około 737 metrów toru pojedynczego oraz trzy przystanki po wschodniej stronie Alej Jerozolimskich. Dzięki temu czas utrudnień udało się skrócić do zaledwie pięciu tygodni – po jednym lub dwóch tygodniach na każdy wlot.
„Przy zastosowaniu betonu lanego na miejscu utrudnienia trwałyby co najmniej trzy miesiące” – podkreślają przedstawiciele Tramwajów Warszawskich.
Dzięki temu mieszkańcy i pasażerowie mogli szybciej wrócić do normalnego korzystania z komunikacji miejskiej oraz swobodnego poruszania się samochodem.
Tramwaje wracają na swoje trasy, a prace wykończeniowe będą kontynuowane
Od 11 sierpnia tramwaje ponownie kursują ulicą Towarową między Kercelakiem a placem Zawiszy. Wszystkie trzy wloty tramwajowe są dostępne dla pasażerów. Na swoje stałe trasy wróciły linie:
- 22 (Wiatraczna – Piaski),
- 24 (Gocławek – Nowe Bemowo),
- 78 uzupełniająca (Plac Narutowicza – Osiedle Górczewska).
Zlikwidowano linię uzupełniającą 72. Ruch kołowy odbywa się bez żadnych ograniczeń.
Firma KZN Rail będzie jeszcze prowadzić prace wykończeniowe poza jezdniami i torowiskiem, które jednak nie wpłyną już na ruch tramwajowy ani samochodowy. Jesienią zaplanowano również rekultywację zieleni wokół placu Zawiszy.
Warto dodać, że w tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały aż 34 zadania remontowe obejmujące blisko 10 km torów pojedynczych – to największa liczba od lat. Intensywność prac wynika z realizacji Warszawskiego Programu Torowego, który ma kompleksowo unowocześnić sieć tramwajową stolicy przez kolejne lata. Większość robót odbywa się podczas wakacji, gdy liczba pasażerów jest mniejsza.
Na podst. UMS Warszawa
Autor: krystian