Remont torów na placu Bankowym zmieni kursowanie tramwajów i ruch samochodów

Warszawa szykuje się na spore zmiany w komunikacji tramwajowej przy placu Bankowym. Już od 26 maja rusza kompleksowy remont torów, który potrwa niemal do końca czerwca i przyniesie wiele utrudnień, ale też znaczące poprawy w codziennym podróżowaniu po stolicy.
- Warszawskie centrum z nowym obliczem torowiska na placu Bankowym
- Zmiany tras i organizacji ruchu co muszą wiedzieć mieszkańcy Warszawy
- Wiosna pełna remontów torów w Warszawie
Warszawskie centrum z nowym obliczem torowiska na placu Bankowym
Po zakończeniu modernizacji torów na wiadukcie al. Jana Pawła II, teraz przyszedł czas na gruntowną przebudowę kluczowego węzła tramwajowego przy placu Bankowym. To miejsce, które od lat stanowi jedno z najbardziej zatłoczonych skrzyżowań w Warszawie, doczeka się wymiany całego układu rozjazdów oraz nawierzchni torowej. Prace rozpoczną się już 26 maja i potrwają do 23 czerwca, a ich efektem będzie płynniejszy i bardziej komfortowy przejazd nie tylko dla tramwajów, ale również dla samochodów.
Ostatnia poważna naprawa tego fragmentu torowiska miała miejsce w 2009 roku, więc inwestycja jest niezbędna, by zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność transportu miejskiego. Remont obejmie demontaż starej nawierzchni, oczyszczenie podłoża oraz ułożenie nowych szyn i rozjazdów wraz z asfaltową powierzchnią.
Zmiany tras i organizacji ruchu co muszą wiedzieć mieszkańcy Warszawy
Aby utrzymać ruch na placu Bankowym podczas prac, Tramwaje Warszawskie podzieliły remont na cztery etapy. Pierwszy etap potrwa od 26 maja do 1 czerwca i dotyczyć będzie wymiany rozjazdów po stronie wschodniej skrzyżowania. W tym czasie kierowcy jadący od tunelu Trasy W-Z muszą liczyć się z zamknięciem pasa do skrętu w lewo z al. Solidarności” na plac Bankowy.
Ruch tramwajowy między placem Bankowym a Dworcem Wileńskim zostanie zawieszony, a pasażerowie będą mogli korzystać z linii zastępczej Z26 kursującej Aleją Solidarności”. Tramwaje linii 4, 23 i 26 zostaną wyłączone z ruchu, a trasy linii 3, 13, 20 i 36 ulegną zmianom. Szczegółowe informacje o kursowaniu poszczególnych linii będą dostępne na stronach Zarządu Transportu Miejskiego.
W kolejnych etapach od 2 do 15 czerwca roboty obejmą rozjazdy po stronie zachodniej oraz środkową część skrzyżowania. W tych dniach tramwaje będą kursować tylko na wybranych odcinkach, a kierowcy muszą przygotować się na dodatkowe utrudnienia i objazdy ulicami Grzybowską oraz al. Jana Pawła II.
Ostatni etap zaplanowano od 16 do 23 czerwca wtedy prace skoncentrują się po południowej stronie placu Bankowego. W tym czasie ruch tramwajowy między przystankami Metro Ratusz Arsenał a Centrum zostanie zawieszony, a kierowcy nie będą mogli skręcać z Marszałkowskiej w kierunku Starego Miasta i odwrotnie.
Tramwaje uzupełniające o numerach 68, 74 i 76 pojawią się na trasach zastępczych, by ułatwić pasażerom przemieszczanie się po mieście mimo remontowych ograniczeń. Autobusowa linia Z26 połączy Okopową z Dworcem Wileńskim, zatrzymując się przy przystankach zastępujących te wyłączone z ruchu tramwajowego.
Wiosna pełna remontów torów w Warszawie
Rok 2025 to intensywny sezon remontowy dla stołecznej sieci tramwajowej. Zaplanowano aż 34 różne zadania modernizacyjne obejmujące blisko 10 kilometrów torów pojedynczych. Oprócz prac przy pl. Bankowym trwają lub ruszą także remonty na Rakowieckiej oraz budowa nowych tras do Dworzec Zachodni.
Większość działań realizowana jest w okresie letnim, gdy natężenie ruchu jest mniejsze, co pozwala minimalizować niedogodności dla pasażerów. Mimo to konieczne są liczne zmiany tras i komunikacji zastępczej, dlatego warto śledzić aktualne informacje publikowane przez Tramwaje Warszawskie oraz Zarząd Transportu Miejskiego.
Ta skoordynowana akcja remontowa to inwestycja w przyszłość warszawskiej komunikacji dzięki niej podróże tramwajem staną się bardziej komfortowe i bezpieczne przez kolejne lata.
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Autor: krystian