Ruszyły prace przedprojektowe dla najdłuższej linii metra w Warszawie
W Warszawie ruszają prace przygotowawcze do budowy najdłuższej linii metra, która połączy Tarchomin z Wilanowem. Wykonawcą prac przedprojektowych została firma Metroprojekt. To ważny krok w rozwoju stołecznego transportu publicznego, który ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców.

Firma Metroprojekt zrealizuje prace przedprojektowe

Za prace przedprojektowe IV linii warszawskiego metra odpowiedzialna będzie firma Metroprojekt sp. z o.o., która wygrała przetarg oferując kwotę 52,2 mln zł. Prace te obejmują przygotowanie koncepcji przebiegu linii M4 oraz pełną dokumentację niezbędną do realizacji kolejnych etapów inwestycji.

Postępowanie przetargowe, ogłoszone w marcu br., było dokładnie analizowane przez komisję składającą się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. W zakresie odwołań od nieodtajnienia tajemnicy przedsiębiorstwa, procedurę przetargową rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza, która swoje orzeczenie wydała 3 lipca.

Rozwój transportu publicznego priorytetem dla stołecznych władz

Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podkreśla, że rozwój transportu publicznego w stolicy jest jednym z jego priorytetów. W trakcie swojej pierwszej kadencji udało się oddać do użytku 11 nowych stacji metra, a obecnie w budowie są kolejne 3 oraz stacja techniczno-postojowa. Projekty dla pierwszego odcinka linii M3 są już w trakcie realizacji.

„Konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4” – mówi Rafał Trzaskowski. – „Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów. W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3. Nie zwalniamy tempa!” – dodaje prezydent m.st. Warszawy.

IV linia metra: zastosowanie nowoczesnych technologii

Przygotowanie koncepcji linii M4 obejmuje również rozważenie możliwości zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak autonomiczne pojazdy oraz system drzwi peronowych na stacjach. Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu uruchomi prace nad projektem koncepcyjnym, który będzie zawierał liczne analizy oraz dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską.

Całość prac przedprojektowych ma być gotowa za 38 miesięcy, a ich wyniki będą znane w 2027 roku. To ważny etap, który ma na celu stworzenie nowoczesnego i efektywnego systemu transportu dla mieszkańców stolicy.

Linia M4: ambitny projekt łączący Tarchomin z Wilanowem

Planowana linia M4 metra będzie liczyć 26 kilometrów i obejmie 23 stacje, co czyni ją najdłuższą linią metra w Warszawie. Osiem z tych stacji będzie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach projektu powstanie również nowa stacja techniczno-postojowa oraz centralna dyspozytornia.

Połączenie Tarchomina z Wilanowem to ambitne przedsięwzięcie, które poprawi komunikację między tymi dwoma rejonami miasta, oferując mieszkańcom szybki i wygodny środek transportu. Jest to kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego, który ma na celu ulepszenie jakości życia w Warszawie.


Źródło: UMS Warszawa