Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich w Centrum Nauki Kopernik
W trakcie XIII Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich, eksperci i praktycy dyskutowali na temat przyszłości miejskiego transportu i technologii smart city. Wydarzenie odbyło się w Centrum Nauki Kopernik 22 maja i zgromadziło wielu specjalistów z branży.
  1. Znaczenie nowoczesnych technologii w zarządzaniu transportem.
  2. Inwestycje w ekologiczną i ekonomiczną komunikację miejską.
  3. Wdrażanie nowych systemów biletowych i edukacja pasażerów.
  4. Opinie mieszkańców na temat miejskiego transportu.

Podczas wydarzenia, wiceprezydentka Warszawy, Renata Kaznowska, podkreśliła, jak ważna jest komunikacja miejska dla mieszkańców. Zwróciła uwagę na modernizację taboru, rozwój infrastruktury oraz poprawę komunikacji z mieszkańcami. Jak wynika z badań, aż trzy czwarte mieszkańców uważa transport publiczny za najlepszy sposób poruszania się po mieście.

„To właśnie komunikacja miejska jest dla warszawianek i warszawiaków jednym z najważniejszych obszarów funkcjonowania miasta. Dlatego wsłuchujemy się w ich głosy i staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom – modernizujemy tabor oraz całą infrastrukturę komunikacyjną, rozwijamy siatkę połączeń, poprawiamy komunikację z mieszkańcami. Jak pokazują wyniki ostatniego badania potrzeb, postaw i opinii na temat jakości funkcjonowania miasta, mieszkańcy stolicy bardzo dobrze oceniają Warszawski Transport Publiczny. Aż trzy czwarte osób uważa, że to najlepszy sposób poruszania się po mieście” – mówiła Renata Kaznowska.

Wiceprezydentka zwróciła również uwagę na znaczenie nowoczesnych technologii w zarządzaniu miastem. Dzięki nim, możliwe jest bardziej efektywne zarządzanie zasobami, poprawa bezpieczeństwa oraz minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko.

„Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak inteligentne systemy zarządzania transportem, aplikacje mobilne, inteligentne oświetlenie uliczne czy platformy e-usług miasta mogą bardziej efektywnie zarządzać swoimi zasobami, poprawiać bezpieczeństwo publiczne, usprawnić komunikację z mieszkańcami oraz minimalizować negatywne wpływy na środowisko naturalne” – dodała Renata Kaznowska.

Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego, podkreśliła, że nowoczesny transport publiczny powinien być ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. Wskazała również na oczekiwania użytkowników dotyczące wygody, szybkości oraz dostępności do informacji o rozkładach jazdy.

„Dobrze zorganizowany transport w mieście to jego swoisty krwioobieg. Łączy kluczowe miejsca w naszych małych ojczyznach i wpływa na mobilność mieszkańców, a także jest ich wizytówką. Inwestycje w nowoczesny transport przyczyniają się do poprawy atrakcyjności miast, przyciągają inwestorów i wpływają na ich rozwój. Jaki więc powinien być nowoczesny transport publiczny? Ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. Powinien być także odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Ci z kolei oczekują wygody, szybkości, dostępności do informacji o rozkładach, możliwości płatności za bilet w formie elektronicznej, intuicyjnych aplikacji do planowania podróży” – dodała Katarzyna Strzegowska.

Głównym tematem tegorocznego Kongresu były nowe systemy biletowe, które mają na celu uproszczenie płatności za przejazdy. Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka pionu handlowego ZTM, wskazała na rosnące znaczenie płatności bezgotówkowych oraz konieczność dostosowania systemów biletowych do oczekiwań mieszkańców.

„Wraz z rozwojem technologii, zmienia się styl życia ludzi. Coraz więcej osób korzysta z płatności bezgotówkowych. Nie można obok tego przechodzić obojętnie. Pracując nad nowym systemem biletowym, bazujemy na doświadczeniach innych miast. Obserwujemy światowe trendy, a przede wszystkim wsłuchujemy się w głos mieszkańców. I już wiemy, że mieszkaniec chce płacić szybko i prosto” – mówiła Agnieszka Siekierska-Otłowska.

Podczas debaty zwrócono również uwagę na konieczność edukacji pasażerów w zakresie korzystania z nowych narzędzi płatniczych. Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, podkreślił, że kluczowe jest wprowadzenie okresu przejściowego, aby pasażerowie mogli przyzwyczaić się do nowych rozwiązań.

„Jeśli klienci nie będą wiedzieli jak się posługiwać nowym narzędziem, to ryzykujemy problemy. Wdrożenie nowych rozwiązań musi uwzględniać okres przejściowy, żeby klienci mogli się przyzwyczaić do nowych rozwiązań. Ważna jest edukacja cyfrowa, która pozwoli uniknąć wykluczenia pewnych grup” – wyjaśniał Zbigniew Wiśniewski.

Wprowadzenie nowoczesnych systemów biletowych to krok w stronę przyszłości, który ma na celu usprawnienie i uprzyjemnienie korzystania z miejskiego transportu. Mieszkańcy innych miast, takich jak Wrocław czy region Pomorza, już korzystają z takich rozwiązań, co pokazuje, że jest to kierunek, w którym warto podążać.


Według informacji z: UMS Warszawa