Nowa sygnalizacja i zmiany na skrzyżowaniu Woronicza ze Spartańską poprawią bezpieczeństwo

Nowa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu Woronicza i Spartańskiej już działa, wprowadzając istotne zmiany dla bezpieczeństwa pieszych, kierowców i rowerzystów. To długo oczekiwany krok, który odmienia codzienne podróże w tej części miasta.
- Warszawa z nowoczesną sygnalizacją na skrzyżowaniu Woronicza i Spartańskiej
- Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na pierwszym miejscu w Warszawie
- Warszawskie inwestycje drogowe wspierane przez audyt bezpieczeństwa
Warszawa z nowoczesną sygnalizacją na skrzyżowaniu Woronicza i Spartańskiej
Na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w Warszawie, przy ulicach Woronicza i Spartańskiej, zakończyła się instalacja nowej sygnalizacji świetlnej. Zastąpiła ona tymczasowe progi zwalniające, które do tej pory służyły poprawie bezpieczeństwa. Teraz kierowcy muszą dostosować się do nowych zasad ruchu, a piesi zyskali znacznie bezpieczniejsze przejścia.
W ramach przebudowy zmieniono układ pasów – lewy pas na jezdni prowadzącej w stronę Wołoskiej jest teraz wyłącznie pasem do skrętu w lewo. Podobnie na jezdni w kierunku Racjonalizacji, gdzie lewy pas służy tylko do zjazdu do zajezdni autobusowej. Po minięciu skrzyżowania droga ponownie rozszerza się do dwóch pasów.
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na pierwszym miejscu w Warszawie
Piesi mogą korzystać z przesuniętego bliżej skrzyżowania przejścia wyposażonego w azyl, co znacząco zwiększa ich ochronę podczas przekraczania ulicy. Dodatkowo nowe chodniki oraz przebudowany przystanek „Zajezdnia Woronicza” 02 ułatwiają korzystanie z komunikacji miejskiej.
Rowerzyści także nie zostali pominięci – powstały dwa nowe przejazdy rowerowe: jeden przez ul. Spartańską, drugi po zachodniej stronie ul. Woronicza. Wlot ul. Spartańskiej został zwężony, aby umożliwić bezpieczne połączenie z drogą rowerową biegnącą wzdłuż ulicy.
Co więcej, trwają prace nad projektem drogi rowerowej na północnej stronie ul. Woronicza, która połączy odcinek od ul. Wołoskiej aż do ul. Etiudy Rewolucyjnej – to kolejny krok ku wygodniejszej i bezpieczniejszej mobilności na dwóch kółkach.
Warszawskie inwestycje drogowe wspierane przez audyt bezpieczeństwa
Wszystkie zmiany są efektem szczegółowego audytu przejść dla pieszych, który wykazał niskie oceny bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Oba przejścia otrzymały ocenę „0”, co oznaczało konieczność szybkich działań naprawczych.
W stolicy sprawdzono niemal 4000 przejść dla pieszych, a 471 z nich uznano za priorytetowe pod względem poprawy bezpieczeństwa. Do tej pory udało się poprawić warunki na 221 lokalizacjach, a kolejne 250 czeka na modernizację. Dzięki decyzji radnych miasto dysponuje dodatkowymi środkami finansowymi – 164 mln zł na lata 2025-2028 – co pozwoli kontynuować te prace.
Choć budowa sygnalizacji świetlnych to kosztowna inwestycja, jej skuteczność jest niepodważalna. Warszawa właśnie rozpoczęła projektowanie kolejnych systemów sygnalizacji na dziesięciu skrzyżowaniach, m.in. przy Lazurowej/Dywizjonu 303 oraz Marymonckiej/Twardowskiej, by jeszcze bardziej podnieść poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Na podstawie: ZDM Warszawa
Autor: krystian