Uczniowie z SP 263 uczą się jak reagować na dyskryminację w szkole

2 min czytania
Uczniowie z SP 263 uczą się jak reagować na dyskryminację w szkole

W warszawskiej Szkole Podstawowej nr 263 odbyło się wyjątkowe spotkanie, które otworzyło oczy uczniom na problem dyskryminacji wśród rówieśników. Jak reagować, gdy widzimy wykluczenie czy przemoc słowną? O tym rozmawiali czwartoklasiści z policjantem, który nie tylko tłumaczył, ale i angażował młodych w praktyczne ćwiczenia. To ważny krok ku budowaniu bezpieczniejszej i bardziej przyjaznej szkoły.

  • Warszawa Bielany i niezwykłe zajęcia w Szkole Podstawowej nr 263
  • Jak warszawskie dzieci uczą się empatii i odwagi w działaniu

Warszawa Bielany i niezwykłe zajęcia w Szkole Podstawowej nr 263

W sercu Bielan, przy ulicy Szegedyńskiej 11, uczniowie czwartej klasy Szkoły Podstawowej nr 263 mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu prowadzonym przez funkcjonariusza Komendy Rejonowej Policji Warszawa V. Temat był poważny dyskryminacja wśród dzieci i młodzieży. Policjant przybliżył młodym słuchaczom różne formy nieakceptowanych zachowań, od wykluczania z grupy po agresję fizyczną i plotki, które potrafią ranić równie mocno jak słowa.

To nie była zwykła lekcja dzieci aktywnie dzieliły się swoimi doświadczeniami i uczyły się, jak stać się wsparciem dla kolegów oraz koleżanek. Wspólnie zastanawiały się, co zrobić, gdy zauważą przemoc lub niesprawiedliwe traktowanie. Policjant podkreślił, że każdy ma prawo do szacunku i bezpieczeństwa, a reagowanie na krzywdę innych to obowiązek każdego z nas.

Jak warszawskie dzieci uczą się empatii i odwagi w działaniu

Spotkanie miało na celu nie tylko wskazanie problemu, ale przede wszystkim wyposażenie uczniów w narzędzia do przeciwdziałania dyskryminacji. Policjant zwrócił uwagę na źródła takich zachowań stereotypy i brak zrozumienia dla innych. Przypomniał też o konsekwencjach dla osób doświadczających wykluczenia: obniżonej samoocenie czy trudnościach emocjonalnych.

Dzieci dowiedziały się, że ważne jest nie tylko unikanie złych zachowań, ale także aktywne wspieranie rówieśników i informowanie dorosłych o sytuacjach, które budzą niepokój. To krok ku tworzeniu szkolnego środowiska opartego na wzajemnym szacunku i solidarności.

Skutkiem dyskryminacji może być obniżona samoocena, problemy emocjonalne i trudności w nauce” podinsp. Elwira Kozłowska

Inicjatywa ta wpisuje się w szersze działania szkoły mające na celu budowanie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji. To przykład, jak lokalne placówki edukacyjne mogą kształtować postawy młodych ludzi, by stali się świadomymi obywatelami gotowymi przeciwstawiać się przemocy i wykluczeniu.

Na podst. Policja Warszawa

Autor: krystian