W   " Teatr jest kobietą "   historii stworzenia ( Genezis ) Barbara Dziekan odsłania nowe różnorodne wymiary sztuki teatralnej. B.Dziekan zna swoje rzemiosło.  Jej ciało  i jej głos przekazują każdy skurcz , gorączkę i cierpienie procesu stwarzania się człowieka.

 
Jako wieczna EWA  jest jednocześnie romantyczna , nerwowa , prowokująca , chwilami uwodzicielska.
17 mistrzowskich epizodów, z których składa się spektakl jest odbiciem długiej historii cierpień, lęków, doświadczeń, przez które musi przejść człowiek w swej wiecznej pogoni za PRAWDĄ . "

 

Monodram zdobył I nagrodę jury dla najlepszej aktorki IV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Eksperymentalnych w Kairze 1992 oraz nagroda krytyków dla najlepszej aktorki wyżej wymienionego festiwalu,
         
Barbara Dziekan –Vajda - aktorka, reżyser, profesor zwyczajny.

Od debiutu w teatrze Nowym w Łodzi, gdzie jeszcze jako studentka zagrała w „Kubusiu Fataliście” Diderota,
w reżyserii Kazimierza Dejmka, stworzyła wiele wybitnych kreacji m.in. w „ Weselu Figara”, „Tartuffie”, „Vatzlavie” , „Krakowiakach i góralach”.
W spektaklach muzycznych Zygmunta Hubnera i Jerzego Gruzy oraz spektaklach telewizyjnych Wojciecha Wiszniewskiego, Agnieszki Holland, Laco Adamika, Tadeusza Junaka, Barbary Borys – Damięckiej i Barbary Sałackiej. Grała w filmach Krzysztofa Kieślowskiego, Stanisława Różewicza, Radosława Piwowarskiego, Lecha Majewskiego, Roberta Glińskiego, Andrzeja Barańskiego, Kingi Dębskiej, Sławomira Kryńskiego, Jacka Bromskiego i Janusza Kondratiuka.
Wyreżyserowała i zagrała kolejno spektakle muzyczne (monodramy).
Trzy z nich miały premierę w czasie festiwalu teatralnego w Edynburgu i grane były w języku angielskim:
„Theatre is a Woman” (Edynburg 1993), “Be careful…” (Edynburg 1994), “Letter to a daughter” (Edynburg 1996)
Swoje muzyczne spektakle i recitale zagrała na międzynarodowych scenach: Londyn, Paryż, Rzym, Budapeszt, Bratysława, Tampere, Tirana, Tel Awiw, Tirana, Kijów, Lwów, Kair i Edynburg.
Spektakle wyreżyserowane i zagrane przez Barbarę Dziekan (daty i miejsca premier):
„House Music” (Kalisz 1990), „Teatr jest kobietą” (Wrocław 1993), „Anioły” (Poznań 1997), „Trzeba zarabiać” (Wrocław 1998), „Ulica japońskiej wiśni” ( Zielona Góra 1998), „ Pastorałki” (Rzym 1999), „Wierszydła i pieśni” (Warszawa 2005), „Miron Białoszewski i improwizacje” (Warszawa 2007), „Moniuszkowo” (Warszawa 2008),
„ Co tam łzy…” (Warszawa 2012), „Bardzo uważaj na…” (Warszawa 2017) “Ot , awangarda ” ( Warszawa 2017 ).
Nagrała piosenki dla polskiego radia, które znalazły się na płytach: „ Pięć oceanów”, „ Nie żałuję”, „Ostatnie bolero”, „sopocki nokturn”, „ Wolność znaczy freedom”, „Agnieszka Osiecka – kobiety mojego życia”.

W roku 2006 założyła „ Studio wokalno – aktorskie Barbary Dziekan” przy DK Włochy w Warszawie. Praca z młodzieżą zaowocowała wyreżyserowaną i nagrana płytą „Delight” (2008).
W roku 2012 wyreżyserowała i nagrała płytę p.t. „BOOKmejkerzy” wykonaną przez dzieci, dla dzieci pacjentów szpitali i hospicjów.

Brała udział w koncertach z wieloma wykonawcami m.in. „Galę piosenki aktorskiej we Wrocławiu”,
a także w wielu koncertach charytatywnych (Poznań, Rawicz, Wocław, Warszawa, Olsztyn).
Jest jurorem konkursów piosenki i festiwali teatrów zawodowych i amatorskich.
W ramach działalności dydaktycznej od roku 1993 prowadzi warsztaty dla instruktorów teatralnych, nauczycieli i młodzieży w Polsce i za granicą (Calabria, Kijów).
Wykładała piosenkę aktorską w Akademii Teatralnej w Warszawie (1998-2002) oraz „Szkole Haliny i Jana Machulskich” w Warszawie (2000-2001) jak również w „Szkole Jazzu” w Warszawie (2003 -2006).

Tytuł profesora sztuki w dziedzinie sztuki teatralnej otrzymała (w 2015 roku z rąk prezydenta RP) 

po uzyskaniu doktoratu (2005) i habilitacji (2011) w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej,
Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie wykłada przedmiot – piosenka aktorska.
Otrzymała wiele nagród aktorskich:
• Nagroda „Srebrnej Łódki” za spektakl „Kubuś Fatalista”, reż. W. Zatorski Łódź 1974
• Nagroda aktorska na Festiwalu Dramaturgii Polskiej we Wrocławiu za rolę „Sprawiedliwość”
w „Vatzlavie” St. Mrożka, reż. K. Dejmek, Wrocław 1981
• Nagroda „Fringe First” na Festiwalu Teatralnym w Edynburgu dla spektaklu „Olśnienie”,
reż. J. Wiśniewski, rola: „Narzeczona”, Edynburg 1990
• Grand Prix dla spektaklu „Olśnienie”, reż. J. Wiśniewski, rola: „Narzeczona”, Glob Festiwal, Toronto 1991
• Nagroda jury za reżyserię i wykonanie spektaklu „house Music”, Toruń 1992
• Nagroda jury dla najlepszej aktorki IV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Eksperymentalnych w Kairze, monodram „Teatr jest kobietą”, Kair 1992
• Nagroda krytyków dla najlepszej aktorki wyżej wymienionego festiwalu, Kair 1992
• Nominacja do nagrody Alberta Einsteina przez Międzynarodową Akademię fundacji
w dziedzinie Sztuk Dramatycznych, 1985
• „Nagroda specjalna” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury

Scenariusz, reżyseria - Barbara Dziekan 
teksty - T.S.Eliot , B.Hrabal , J.L.Borges
muzyka do spektaklu - Sławomir Kulpowicz
kostiumy, światła - Lidia Popiel
Spektakl zagrany ramach „Dni Seniora Ochota’2018”

Miejsce: sala koncertowa OKO ul. Grójecka 75

Wstęp wolny. Zapraszamy