Czy szyny kolejowe różnią się od tramwajowych? Poradnik, jak dobrać rodzaj szyn do potrzeb inwestycji

Szyny kolejowe i tramwajowe, w tym różnego rodzaju stalowe podkłady, służą do projektowania niezawodnych i wytrzymałych trakcji kolejowych. Stanowią one podstawowe elementy uzbrojenia, po których poruszają się nawet kilkudziesięciotonowe pojazdy mechaniczne. W związku z powyższym powinny zapewniać przede wszystkim dużą wytrzymałość zmęczeniową w trudnych warunkach środowiskowych, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w trakcie użytkowania. Szyny kolejowe i tramwajowe różnią się od siebie kilkoma cechami, jak np. profil, wysokość, szerokość oraz masa całkowita. Jak dobrać szyny do konkretnego projektu?

Szyny kolejowe i tramwajowe – fundament niezawodnej trakcji

Nowoczesne szyny kolejowe, jak i tramwajowe pełnią tę samą funkcję – stanowią bezpieczną trakcję dla pojazdów szynowych. Mimo podobieństwa różnią się one pod kilkoma istotnymi względami, co wynika z odmiennych wymagań stawianych przed nimi. Najważniejszą różnicą jest profil szyn.

T-Profile kolejowe mają klasyczny kształt grzybka z charakterystyczną szyjką i stopą, zapewniający stabilność i zapobiegający wykolejeniu się pociągów przy dużych prędkościach. Z kolei szyny tramwajowe posiadają dodatkowy rowek pośrodku, w którym prowadzony jest kołnierz koła tramwajowego. Rowek ten zapewnia lepszą stabilność na łukach i przy mniejszych prędkościach.

Różnice dotyczą również wymiarów. Szyny kolejowe są ogólnie wyższe, szersze i cięższe od szyn tramwajowych. Wynika to z wyższych obciążeń, jakie muszą wytrzymywać pociągi. Szyny tramwajowe są lżejsze i mniej masywne, co ułatwia ich montaż i demontaż w warunkach miejskich.

Z jakich materiałów wykonywane są szyny stalowe?

Materiał, z którego wykonane są szyny tramwajowe a kolejowe, również ma znaczenie. Szyny kolejowe najczęściej produkuje się ze stali o wyższej wytrzymałości na rozciąganie i ściskanie, aby sprostać dużym obciążeniom dynamicznym. Szyny tramwajowe mogą być wykonane ze stali o nieco niższej wytrzymałości, ze względu na mniejsze obciążenia eksploatacyjne.

Zróżnicowane jest również zastosowanie szyn kolejowych i tramwajowych. Szyny kolejowe stosowane są na liniach kolejowych, gdzie poruszają się pociągi o dużych prędkościach i masie. Szyny tramwajowe przeznaczone są do ruchu miejskiego, gdzie tramwaje kursują z mniejszymi prędkościami i pokonują częstsze zakręty.

Co warto odnotować, ich montaż również przebiega odmiennie. Zwykle łączy się je poprzez spawanie lub zgrzewanie, co zapewnia dużą wytrzymałość i sztywność połączenia. W taki sposób pracuje się też z szynami kolejowymi oferowanymi przez Moris.

Mogą one być łączone również za pomocą złącz rozdzielanych, które ułatwiają demontaż i wymianę szyn. Oprócz wyżej wymienionych różnic, szyny kolejowe i tramwajowe mogą różnić się również pod względem odporności na zużycie, hałas i drgania. Wybór odpowiedniego typu elementów trakcji zależy od specyfiki danej trasy i wymaga szczegółowej analizy technicznej.

Gdzie warto nabyć szyny stalowe do konkretnego projektu?

Zdecydowanie się na zakup szyn stalowych do konkretnego projektu wymaga starannego doboru zarówno rodzaju szyn, jak i sprawdzonego dostawcy. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w procesie zakupu szyn kolejowych. Sprzedaż indywidualna jest podyktowana obecnymi warunkami panujący na danym regionie.

Miejsce zakupu szyn stalowych do konkretnego projektu zależy od kilku czynników, takich jak:

  • rodzaj szyny – różne rodzaje szyn stalowych są przeznaczone do różnych zastosowań,
  • ilość potrzebnych szyn – dostawcy hurtowi mogą oferować lepsze ceny na duże ilości szyn, podczas gdy dostawcy detaliczni mogą być lepszym wyborem dla mniejszych projektów,
  • lokalizacja – dostępność szyn może się różnić w zależności od regionu; należy szukać dostawców w pobliżu swojej lokalizacji, aby zminimalizować koszty transportu,
  • budżet – ceny szyn stalowych mogą się różnić w zależności od rodzaju, ilości i dostawcy, dlatego należy określić swój budżet przed rozpoczęciem poszukiwań.